Flanders Film Meeting

Tijdens het Filmfestival Oostende wordt op vrijdag 16 september 2016, voor de vijfde maal de Dag van het Filmberoep georganiseerd, die omgedoopt wordt tot de Flanders Film Meeting. De Flanders Film Meeting zal terug georganiseerd worden zoals de succesvolle editie van 2014 d.w.z.. met specifieke workshops voor de diverse beroepscategorieën.  Alle workshops kaderen in eenzelfde thema.  Dit jaar is gekozen voor “De opmars van (inter-) nationale coproducties”. Als aanvulling op de Flanders Film Meeting vinden er ook Industry Talks plaats over de samenwerking van Vlaanderen met Wallonië (op 12/09) en Nederland (op 15/09). Meer info kan je hier terugvinden.

Kostprijs?

  • 30 euro voor leden van de Academie
  • 50 euro voor niet leden
  • Betaling via de website na bevestiging van registratie

Waarom coproductie als thema?

Vlaanderen en de Vlaamse film en televisieseries zijn aan een onstuitbare opmars bezig, maar in het huidige klimaat groeit ook het budget van de films en de series, waardoor coproductie interessanter wordt. Vlaanderen is bovendien een geschikte regio om films en series te maken door de beschikbare subsidies en tax shelter. Ook in functie van de distributie van de film of serie in kwestie wordt coproductie steeds interessanter. Door coproducties hebben films of series een groter bereik en een potentieel veel omvangrijkere circulatie, dankzij de onmiddellijke interesse van het publiek in de betrokken landen. Bovendien geeft de Vlaamse film- en televisiesector steeds meer blijk van groeiende professionalisering (uitgebreid besproken tijdens de Dag van het Filmberoep op FFO14), met een toenemende nood aan platforms en gelegenheden voor ontmoeting, bespreking en netwerken. Door de steeds verdere professionalisering van de industrie, komen meer en meer beroepscategorieën in contact met coproductie.

Invulling van de Flanders Film Meeting

FFO is niet alleen een platform voor de sterren en de toeschouwers van film, maar ook van de vele gepassioneerde en professionele medewerkers achter de schermen, vertegenwoordigd door de gildes/unies en belangenverenigingen waarmee FFO zo goed samenwerkt. Het netwerk- en platformaspect van een filmfestival leeft op door haar links met alle aspecten van filmproductie, en voornamelijk daarvoor wil FFO een volledige dag van workshops, masterclasses en rondetafelgesprekken toewijden aan coproductie: om de artistieke, financiële en praktische aspecten van coproductie in de kijker te stellen, uit te wisselen en te delen.

Dagplanning:

  • 8u tot 9u: Registratie
  • 9u tot 10u Keynote Linda Beath over het nut van Europese coproducties
  • 10u30 tot 12u30: Masterclass Regie, Masterclass Casting en Panel Productiefinanciering / speeddate scenario Mediarte
  • 12u30 tot 13u30: NetwerkLunch aangeboden door Creative Europe Desk Vlaanderen
  • 13u tot 14u00: Sabam Masterclass Nic Balthazar
  • 14u00 tot 16u00: Masterclass Scenario en Masterclass DOP/Art Direction
  • 16u00 tot 17u: Panel De ingrediënten van een succesvolle samenwerking
  • 17u tot 17u30: Vlaamse Cultuurprijs uitgereikt door Vlaams minister Sven Gatz
  • 17u30 tot 19u00: Receptie, aangeboden door Sabam

Met de steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds, Sabam & Creative Europe Desk Vlaanderen.

In samenwerking met de Unie van Regisseurs, Scenaristengilde, SBC, VOFTP & Mediarte

Keynote Linda Beath

De Flanders Film Meeting start met een keynote van coproductie experte Linda Beath.  Beaths carrière begon bij Canadese en Amerikaanse distributeurs waar ze vooral Europese films aankocht. Die sterke banden resulteerden uiteindelijk in de oprichting van Ideal Filmworks Italia, waar ze momenteel CEO is. Haar bedrijf focust op ontwikkelings- en productiefinanciëring voor internationale coproducties van hoogwaardige langspeelfilms en televisieprogramma’s binnen de audiovisuele sector. Ze geeft verscheidene workshops en masterclasses aan professionals in verband met bedrijfskundige en strategische planning. Ze is ook financieel expert bij EAVE, waar ze deelneemt aan de jaarlijkse workshops.

Panel rond internationale productiefinanciering

Dit panel behandelt vragen rond de rol van lokale en internationale partners in een filmproject en hoe ze zich verhouden onderling. Verder wordt ook gezien hoe financiering de laatste jaren veranderd is. Deze veranderingen komen niet alleen door de dalende budgetten van steunfondsen, maar ook door de stijging in het aantal spelers. Daar hoort ook het effect op filmproductie en de uiteindelijke distributie bij. De panelleden zijn: Elke Van Soom, vertegenwoordiger Telenet, Linda Beath,  internationale financiële experte en Robert Balinski, een Poolse coproductie expert. Ben Van Alboom verzorgt de moderatie.

Masterclass Scenario

Linda Aronson geeft een masterclass in scrip writing, meer specifiek over narrative structuren.  Zowel in scripttheorie als in de praktijk focust ze zich vooral op niet-lineaire scripts, zogenaamde parallel narratives. Ze maakt het onderscheid tussen zes verschillende niet-klassieke narratieve structuren: FlashbackTandem, Consecutive StoriesMultiple ProtagonistDouble Journeys en Fractured Tandem. Om deze te illustreren en te verduidelijken verkiest ze een praktische aanpak met voorbeelden uit een grote verscheidenheid aan films. Haar twee boeken Screenwriting Updated: New and Conventional Ways of Writing for the Screen en The 21th Century Screenplay zijn verplichte lectuur voor heel wat filmstudenten over heel de wereld.

 

Masterclass Casting

Marina Wijn heeft al vijftien jaar ervaring als casting director. Daarenboven heeft ze ook als actrice gewerkt en kent daardoor het ‘castingsproces’ langs beide kanten. Ze is lid van het International Casting Directors Network (ICDN) en The European Film Academy.  Ook geeft ze verschillende lessen aan acteerscholen in Nederland en aan het RITCS. Onlangs heeft ze samen met Jigal Schrijver en Matijs Wessels ‘Schrijver Wessels Wijn & Company’ opgericht. Een creatief collectief dat in hun eigen woorden: “op geheel eigen wijze formats en concepten ontwikkelt, optimaliseert en realiseert voor televisie, film, theater en internet.” Haar masterclass heeft als centrale thema’s: Hoe presenteer je jezelf, hoe maak je een goede selftape en hoe maak je een goede showreel voor regisseurs en producers.

Masterclass Regie

De internationaal gerenommeerde regisseurs Michaël R.Rosam,  Jan Matthys en Vanja D’Alcantara geven samen deze masterclass. Er wordt gediscussieerd rond werken in het buitenland en welke hoe de werking verschilt van land tot land. Verder wordt in vraag gesteld hoe de band tussen het artistieke werk, scenario’s en regie bij een coproductie verloopt. Het werk van Vlaamse regisseurs in het buitenland komt centraal te staan. Matthys is een internationaal bekroond Belgische regisseur die vooral bekend is voor zijn televisiewerk. Van zijn hand is bijvoorbeeld ‘Quiz Me Quick’, ‘De smaak van De Keyser’ en ‘In Vlaamse Velden’,   Dit jaar heeft hij in opdracht van de BBC de eerste drie afleveringen van het tweede seizoen van ‘Our girl’ geregisseerd. Dit doet hij als opvolging voor zijn vorige samenwerking voor de serie ‘Shetland’. Michaël R. Roskam brak door met de oscar genomineerde film Rundskop. Al snel ging hij aan de slag in het buitenland en draaide o.a The Drop en twee afleveringen van de serie Berlin Station. Momenteel zit hij in de montage fase van zijn nieuwe langspeler Le Fidèle. Vanja D’Alcantara debuteerde met de film “Beyond the Steppes”, o.a genomineerd voor een Ensor voor Beste regie in 2011. Ook voor haar nieuwe film ‘Kokoro’ zocht ze verre oorden op.

 

Sabam Masterclass Nic Balthazar

Nic Balthazar is een bekende Belgische regisseur en televisiemaker. Met ‘Tot Altijd’ won hij twee jaar geleden de Ensor voor Beste Film. Dit jaar zijn wij vereerd om met zijn “Everybody Happy” het festival te openen. Een andere kaskraker van deze regisseur is ‘Ben X’, een ware succesfilm die meerdere prijzen won en internationaal veel volk naar de zalen lokte. In deze masterclass kijkt hij terug op zijn drie langspeelfilms en hoe die gemaakt werden Verder komen ook de remakes van ‘Ben X’ in Zweden en Amerika en zijn visie hierop aanbod.

Masterclass DOP/Art Direction

Jagna Dobesz gaat in gesprek met een Richard van Oosterhout. Het debat gaat over de samenwerking tussen een art directer en een DOP. Ook de verschillen in werkingswijze tussen verschillende landen en crews worden hierin behandeld. Dobesz is een Poolse artdirector die beeldhouwen aan de Warschause Academie van Schone Kunsten studeerde. Haar bekendste werk is ‘Ida’, onder meer bekroond met de Oscar voor beste buitenlandse film in 2014. Ze werkte ook mee aan het set design van ‘The Here After’ van Magnus Von Horn, die vorig jaar te zien was op FFO. De regisseur Pawel Pawlikowski bekende aan The Guardian dat de beroemde openingsscène van Ida geïnspireerd is op Dobesz die het gezicht van een Christusbeeld net voor de draaidagen bijwerkte met een borstel. In hetzelfde interview heeft hij het ook over haar “angelic face and character”, wat alleen maar veel belovend is voor het gesprek.Richard van Oosterhout is een Nederlandse DOP die onder meer werkte als DOP op de sets van Little Black Spiders en Onder het Hart.

 

Speeddate Producenten - Scenaristen

Net afgestudeerd als scenarist(e)? Heb je aspiraties om te schrijven voor televisie of film? Schrijf je al een tijd maar vind je je weg niet in de mediawereld?

Schrijf je in voor de Speedddate producenten / scenaristen! De speeddate is een organisatie van mediarte.be in samenwerking met de Scenaristengilde. Deze organisaties komen hiermee tegemoet aan de vraag van de producenten om talentvolle TV- & Film-scenaristen te spotten.

http://www.mediarte.be/nl/nieuws/speeddate-producenten-scenaristen-16-september-2016

Panel: De ingrediënten van een succesvolle samenwerking

In dit panel gaan we samen met de producenten op zoek naar de ingrediënten van een succesvolle coproductie, maar ook wat de dynamieken zijn tussen verschillende partners, landen en crews . Het panel bestaat uit Christian Falkenberg Husum, producent en financieel expert en drie producers met internationale coproductie-ervaring Mariusz Włodarski, Bart Van Langendonck en Dries Phlypo.  Ben Van Alboom verzorgt de moderatie.

De Vlaamse cultuurprijs

FFO is vereerd om als afsluiter van de Flanders Film Meeting de Prijs van de Vlaamse Geemschap voor Film uit te reiken. Wij ontvangen Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz die om 17u de cultuurprijs uitreikt.  Via deze weg geeft de Vlaamse Gemeenschap een uitzonderlijke blijk van erkenning voor organisaties of personen die een opmerkelijke bijdrage geleverd hebben aan het Vlaamse cultuurleven. Aan de award, dit jaar gemaakt door Philip Aguirre, is een bedrag van 10.000 euro verbonden.

Schrijf u in en ontvang onze nieuwsbrief