Prijs van de Filmkritiek op FFO

Vertegenwoordigers van de Belgische Film Pers, namelijk de Unie van Film Kritiek (UFK) en van de Unie van de Belgische Film Pers (UBFP) hebben verschillende overeenkomsten gesloten voor de oprichting van drie nieuwe Prijzen van de Filmkritiek. Overeenkomsten werden afgesloten met het  Filmfestival van Oostende (9e editie,  de Prijs van de Filmkritiek zal aan de beste documentaire worden uitgereikt), het Internationaal festival van de Franstalige film te Namen (30ste editie, de Prijs van de Filmkritiek zal gaan naar  beste Nationale speelfilm)  en het filmfestival Les Enfants Terribles(3de editie, De Prijs van de Filmkritiek zal uitgereikt worden aan de Beste eerste Europese Kort Film)

De Prijs van de Filmkritiek is een nationale jury bestaande uit drie journalisten die de twee verenigingen vertegenwoordigen. Ze reikt  systematisch op de belangrijkste Belgische filmfestivals deze prestigieuze prijs uit. Het is zowel een showcase voor journalisten, Belgische festivals en kunstenaars tot de filmwereld behoren.

De Prijs van de Filmkritiek wordt op dit ogenblik toegekend op dertien festivals in België (Anima, FIFA Mons, BIFFF, FIFP Luik, BSFF, BRFF, FFOstende, FIFF Namen, Hoei, FFH Waterloo, Filmer à Tout Prix, Kortfilmfestival Leuven & Cinema Med). Geconfronteerd de talrijke nieuwe aanvragen sluiten de UFK en de UBFP niet uit dat ze een systeem van roterende  jury’s in de toekomst zal uitwerken.

De firma’s Eye-Lite– en dit voor de eerste keer- en UniversCiné zullen respectievelijk de Prijs van de Filmkritiek te Oostende en te Namen financieel dragen.

Schrijf u in en ontvang onze nieuwsbrief