12022579_10206596999897109_932921393028264322_o 12022579_10206596999897109_932921393028264322_o

Ontmoet programmator Ilse Schooneknaep

Een gesprek met filmprogrammator FFO Ilse Schooneknaep

Ilse Schooneknaep is geboren en getogen Oostendenaar en werkt al 5 jaar mee aan de programmatie van het Filmfestival. Een hele prestatie als je dat al op je 26e kan zeggen. Ilse studeerde Communicatiewetenschappen, optie Film en Televisie. Haar thesis over de Vlaamse film maakt indruk bij onder meer directeur FFO Peter Craeymeersch en even later kan ze aan de slag bij het Filmfestival. Ilse: “In het begin deed ik vooral logistiek, zoals het versturen van brieven enzovoort. Daarna mocht ik films en documentaires inplannen en de studenten- en kortfilmcompetitie coördineren. Ook stond ik mee in voor het onthaal van de ‘talenten’: hun reis en hotel boeken, de mensen ontvangen en hen hier begeleiden.”

Ilses kind: Taste of Europe


Ilse besluit om er nog een jaartje Film bij te studeren in Engeland. Intussen blijft ze het filmgebeuren in Oostende opvolgen. Met die extra master Film op zak, mag ze ook stilaan haar mening geven over de films. “Ik startte toen tegelijk met mijn doctoraat – waar ik nu nog mee bezig ben trouwens – over Europese cinema. Ik deed toen het voorstel aan Peter (Craeymeersch, nvdr.) om dit soort cinema naar Oostende te brengen. Een paar jaar daarvoor waren we gestart met de LOOK!-competitie met een internationale jury. Ik dacht, waarom starten we voor die rubriek niet met een eigen jury uit ons publiek? Die Europese films zijn tenslotte echte ‘publieksfilms’. Ze zijn erg mainstream in het land waar ze gemaakt werden.” Zo is 3 jaar geleden Ilses kindje TOE of Taste of Europe ontstaan. Eerst alleen de 6 geselecteerde films die in competitie gaan, nu ook een extra selectie die gewoon het label ‘TOE’ krijgt. De laatste 2 jaar is Telenet medesponsor van deze categorie geworden. De winnende TOE-film krijgt sindsdien playtime in ‘Play more’ en een geldprijs van 2.500 euro.

Arthouse meets mainstream


Waaraan moet een film voldoen voor jouw selectie? Ilse: “Ten eerste moet er natuurlijk een goed verhaal in zitten, de film moet ergens over gaan. Het beeld moet ook kwalitatief zijn. Hiermee bedoel ik dat de dingen juist in beeld gebracht moeten zijn, of dat nu stilistisch of rough is. Het moet een totaalervaring zijn. Bekende koppen zijn geen must, het is net leuk om nieuwe, ongekende parels van acteurs of actrices te ontdekken. Ik hou ook altijd het publiek in gedachten bij m’n selecties. Je past je voor een stuk aan aan die smaak maar het is ook net interessant om nieuwe genres te laten ontdekken. Arthouse meets mainstream zeg maar. Hoe leuk is het niet om films te vinden met herkenbare elementen maar die tegelijk ook nieuwe ervaringen kunnen bijbrengen bij het grote publiek?”

Busy days in Berlijn en Cannes


Sinds FFO 2015 zit Ilse ook in de reguliere programmatie van het festival, en selecteert ze samen met Peter Craeymeersch alle films, kortfilms en documentaires voor het festival. Nu het team iets meer is uitgebreid, kan ze stilaan meer delegeren, wat welkom is. Ilse: “Op de Biennale in Berlijn en het filmfestival in Cannes zijn m’n dagen goed gevuld: van 8 tot 20 uur heb ik continu afspraken met sales agents, de overige dagen is het volle bak films kijken.” Daarna selecteren ze uit 180 films 60 avant-premières voor FFO. In totaal vertoont FFO ruim 100 films tijdens het Festival.

Cinema op het strand?


Dit jaar zijn er weer een paar ‘nieuwigheden’ op het FFO. Zo heb je de eerste Flanders Film Meeting voor alle Vlaamse professionals uit de film- en televisiewereld. Het wordt een dag vol masterclasses, panelgesprekken en workshops, nu vrijdag 16 september in CC De Grote Post. Wat ook nieuw is, is het oprichten van de Ensoracademie. Die wil alle Vlaamse filmprofessionals verenigen en hen de kans geven om mee te stemmen voor de ‘Prijs van de Industrie’ die wordt uitgereikt wordt tijdens het gala van de Ensors, op vrijdag 16 september in het Casino.

Wat mogen we de komende jaren nog aan nieuwigheden verwachten op het festival? Ilse: “Ik zou het programma nog meer willen uitbreiden maar ook de locaties. Hoe fijn moet het niet zijn om ook films op het strand of op een plein te vertonen. Ik hoop ook dat de Ensoracademie verder uitbreidt en dat de Flanders Film Meeting mag uitgroeien tot een groots evenement waarop filmprofessionals elkaar kunnen ontmoeten.”

Anneleen De Leyn

Schrijf u in en ontvang onze nieuwsbrief