Tickets
Terug naar overzicht

Onze favoriete vrouwelijke regisseurs in de kijker op Internationale Vrouwendag

Vandaag vieren we Internationale Vrouwendag en daarom willen we onze favoriete films van vrouwelijke regisseurs in de spotlight zetten. Stuk voor stuk absolute must sees.

Internationaal

A Girl Walks Home Alone At Night van Ana Lily Amirpour wordt ook wel eens de “eerste Iraanse vampierwestern” genoemd. In de Iraanse spookstad Bad City dwaalt een meisje rond. Gekleed in hijab en streepjesshirt houdt ze zich schuil in de schaduwen, op de loer voor toevallige passanten, klaar om toe te slaan. Tot ze op een avond een James Dean lookalike ontmoet met wel erg scherpe hoektanden.

De titel van Amirpour’s langspeeldebuut haalt meteen dat welbekende gevreesde scenario voor de geest van het ’s nachts in je eentje naar huis moeten wandelen; een onaangename ervaring die zowat alle vrouwen kunnen delen. Amirpour draait echter de stereotype genderrollen om. Predator becomes the prey; het is een vampiermeisje dat ’s nachts de straten afschuimt op zoek naar een hulpeloos slachtoffer. A Girl Walks Home speelt zo op sublieme wijze een spel met genreconventies en machtsverhoudingen.

> Te bekijken op MyLum.tv, iTunes, Cinemember, Amazon Prime & Google Play.

Meer van deze regisseur? The Bad Batch te bekijken op Netflix.

 

De wondermooie parel Lost in Translation van Sofia Coppola vertelt het verhaal van twee verloren zielen, Bob en Charlotte, die in Tokio de tijd trachten te verdrijven. De een is een uitgebluste filmster, de ander stelt haar huwelijk met een egocentrische fotograaf in vraag. Allebei voelen ze zich vervreemd en afgesloten van de situatie waarin ze zich bevinden. Na een toevallige ontmoeting in de bar van hun hotel, duiken de twee het nachtleven in. Tijdens de nachtelijke uurtjes die ze samen spenderen, vormt zich een verrassende vriendschap, te midden de eenzaamheid. 

Lost in Translation is een prachtige minimale en dromerige film over het vinden van een connectie in een ongebruikelijke situatie. Net zoals in Coppola’s eerste langspeelfilm The Virgin Suicides, staat ook hier haar magische sfeerschepping op de voorgrond. De intieme vertolkingen zijn te danken aan Scarlett Johansson en Bill Murray.

> Te bekijken op CinetreeAmazon Prime.  

Meer van deze regisseur? Somewhere te bekijken op Cinetree.

 

Lady Bird, het regiedebuut van Greta Gerwig, is een pientere, hartverwarmende, en bovenal herkenbare coming-of-age film over hoe het voelt een meisje van zeventien te zijn. Na naam voor zichzelf gemaakt te hebben als actrice, heeft Greta Gerwig zich met dit indiejuweeltje ook bewezen als talentvolle regisseur. De film onderzoekt de relaties van Catherine/“Lady Bird” (gespeeld door Saoirse Ronan) met vriendinnen, jongens en haar moeder op een verfrissende, maar vooral zeer oprechte manier.

> Te bekijken op Pathe, iTunes, Amazon Prime & Google Play.

Meer van deze regisseur? Little Women te bekijken op Pathe, iTunes & Amazon Prime.

 

We need to talk about Kevin van Lynne Ramsay is een geladen psychologische thriller over een verstoorde moeder-zoon relatie. Kevin, een puber van amper zestien, richt een paar dagen voor zijn verjaardag een bloedbad aan op school. Zijn moeder Eva (gespeeld door de ijzersterke Tilda Swilton) valt in een loodzware worsteling van verdriet en de vraag of zij mede verantwoordelijk is voor haar zoons daden. 

Gebaseerd op de gelijknamige roman van Lionel Shriver, toont Ramsay in We need to talk about Kevin het perspectief van de moeder van een dader. De film zoomt in op de lijdensweg van een moeder die zich de schuldvraag stelt en een antwoord probeert te vinden op hoe het zo ver is kunnen komen en of ze het niet had kunnen voorkomen. Ramsay weet behendig om te gaan met de complexe materie: de zoektocht naar waarheid, spijt, schuld, de betekenis van goed en kwaad, blijven onduidelijk wanneer we gelimiteerd worden tot het fragmentarische perspectief van de moeder, en enkel haar interpretatie en terugblik op de gebeurtenissen te zien krijgen.

> Te bekijken op Sooner, Pathe, iTunes, Amazon Prime & Google Play.

Meer van deze regisseur? You Were Never Really Here te bekijken op iTunes en Google Play.

 

Certain Women van Kelly Reichardt volgt vier vrouwen die zich een weg proberen te banen in het leven in Noordwest Amerika. Advocate Laura probeert een ontevreden cliënt te kalmeren; Gina krijgt het gevoel dat ze constant ondermijnd wordt in haar relatie; Beth, een jonge advocate, geeft avondles en Jamie, een meisje dat op een ranch woont, voelt zich aangetrokken tot haar. 

Op haar typisch minimalistische en ingetogen manier schildert Reichardt een ijzersterk driedelig portret van de vier vrouwen in al hun kwetsbaarheid en kracht. Doorheen het oeuvre van Reichardt - die zelf al vaak te kampen kreeg met seksisme in de filmindustrie - weerklinken sterke vrouwenstemmen die zich op eigen kracht redden, telkens op een zeer intimistische manier.

> Te bekijken op iTunes, Amazon Prime & Google Play.

Meer van deze regisseur? Meek’s Cutoff te bekijken op iTunes, Amazon Prime & Google Play.

 

Portrait de la Jeune fille en feu van Céline Sciamma is een vernieuwende, feministische kijk op het kostuumdrama. Héloïse, een uitgehuwelijkte vrouw, moet poseren voor een huwelijksportret maar weigert resoluut. Hierop wordt schilderes Marianne aangesteld als gezelschapsdame, om haar zo heimelijk te kunnen observeren en op doek vast te leggen. De twee vrouwen groeien echter sterk naar elkaar toe en de liefde laait op. 

Sciamma verbeeldt op sublieme manier het spel van kijken en bekeken worden, de kracht van de blik. Héloïses weigering om door een man geportretteerd te worden, is een weigering om niet tot object gemaakt te worden, niet onderworpen te worden aan zijn blik en aan het huwelijk. De observerende blik van Marianne is er echter een die beantwoord wordt; de twee vrouwen vinden genegenheid in elkaars ogen en breken de traditie van de male gaze open. Portrait is een passioneel en vurig feministisch portret, intiem verbeeld door de ogen van een vrouw.

> Te bekijken op MyLum.tv & Sooner.

Meer van deze regisseur? Girlhood te bekijken op Sooner, Cinemember, iTunes, Amazon Prime & Google Play; Tomboy te bekijken op Sooner, Cinemember, Cinetree & Amazon Prime

 

In Cléo de 5 à 7, van ‘grootmoeder van de Nouvelle Vague’ Agnès Varda, volgen we twee uur in het leven van Cléo, een zangeres die wacht op haar doktersresultaten. Ervan overtuigd dat ze kanker heeft, worden de gebeurtenissen van haar dag volledig gekleurd door deze gedachte. Cléo, een film die tussen fictie en cinéma vérité schippert, betekende de doorbraak voor Varda. Binnen de Nouvelle Vague fungeerde Parijs vaak als decor en werd de stad veelvuldig vastgelegd vanuit de mannenblik. Met Cléo toont Varda ons een vrouwelijk perspectief: we volgen Cléo op de voet door de straten van Parijs; we komen zelf in haar schoenen te staan en ervaren hoe ze constant onderworpen wordt aan genderstereotypen en deze ook zelf gaat belichamen. Tot op vandaag wordt Agnès Varda gezien als de grootste cineaste die de filmgeschiedenis heeft gekend. 

> Te bekijken op Mubi.

Meer van deze regisseur? Sans toit ni loi (Vagabond) te bekijken op Mubi; Visages, villages te bekijken op MyLum.tv; Le Bonheur te bekijken op MyLum.tv

 

The Rider van Chloé Zhao verhaalt over Brady, een rijzende rodeoster, die na een val in het ziekenhuis terecht komt en zijn toekomst als cowboy onzeker ziet worden. Niet alleen valt zijn droom aan diggelen, ook balanceert Brady’s familie op de rand van armoede. De film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Brady Jandreau en zijn familie, die ook zichzelf spelen in de film. 

Als een in China geboren vrouw kijkt Zhao vanuit een outsider perspectief naar de macho rodeocultuur. Daarin ligt echter ook haar kracht: ze gaat op zoek naar het universele tussen mensen en culturen, en weet daardoor ook de genreconventies van de western opnieuw uit te vinden in een gevoelig drama dat balanceert tussen fictiefilm en documentair realisme.

> Te bekijken op iTunes, Amazon Prime en Google Play.

Meer van deze regisseur? Nomadland binnenkort in de bioscoop.

 

Andere toppers door vrouwelijke regisseurs zijn onder meer...

  • Raw van Julia Ducournau is een Frans-Belgische coming-of-age horrorfilm over een studente die, na het eten van rauw vlees op een ontgroening, een onverzadigbare honger ontwikkelt. Te bekijken op MyLum.tv
  • Mustang, het langspeeldebuut van Deniz Gamze Ergüven, vertelt het verhaal van vijf zusjes in Turkije die in rebelleren tegen de vrouwonvriendelijke opvattingen waarmee ze te maken krijgen. Te bekijken op MyLum.tv & Sooner.
  • Persepolis van Marjane Satrapi en Vincent Paronnaud. Een prachtige animatiefilm, gebaseerd op de gelijknamige autobiografische strip van Satrapi, toont haar perspectief als negenjarig meisje aan de vooravond van de Iraanse revolutie. Te bekijken op MyLum.tv & Sooner.
  • On the Basis of Sex van Mimi Leder is een biopic over de historische carrière van Amerikaans jurist Ruth Bader Ginsburg en haar gevecht voor gelijke rechten. Te bekijken op Netflix.
  • Suffragette van Sarah Gavron vertelt het verhaal van de suffragettebeweging in Groot-Brittannië en hun strijd voor gelijke vrouwenrechten en vrouwenstemrecht. Te bekijken op Cinetree, iTunes & Google Play.

 

Talent van eigen bodem

Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles, van de Belgische Chantal Akerman, toont drie dagen in het alledaagse routineuze leven van Jeanne Dielman, een huisvrouw die met haar zoon in een flat woont en de eindjes aan elkaar probeert te knopen. Ze kookt, kuist en ontvangt mannen in een gedisciplineerd tempo. Tot op dag drie een van haar klanten haar een orgasme bezorgt, en haar strakke routine ineenvalt.

Akerman was slechts 25 jaar toen ze, bijgestaan door een vrouwelijke crew, Jeanne Dielman maakte. De film zorgde voor haar internationale doorbraak en werd zelfs bestempeld als het “eerste meesterwerk van een vrouwelijke cineaste in de filmgeschiedenis”, waardoor ze, tegen wil en dank, in het hokje van “vrouwelijke filmmaker” geduwd werd. Jeanne Dielman geldt als een invloedrijke mijlpaal binnen de avantgarde en feministische cinema en is een meesterlijk monument in de Belgische filmgeschiedenis.

> Te bekijken op MyLum.tv & Sooner

 

Home, de vierde langspeelfilm van onze eigenste Fien Troch, vertelt een beklijvend verhaal over de generatiekloof tussen pubers en volwassenen. Kevin, een getroebleerde zeventienjarige, komt vrij uit een gesloten instelling en wordt opgevangen in het gezin van zijn tante en oom. Door neef Sammy leert hij John kennen, een jongen die gevangen zit in een ongezonde thuissituatie met zijn toxische moeder. Op een avond loopt het helemaal uit de hand. Troch schetst met Home op een heel oprechte en genuanceerde manier de dynamieken tussen jongeren en hun ouders; het onvermogen elkaar echt te begrijpen en de groeiende afstand die zo ontstaat tussen twee generaties en leefwerelden.

> Te bekijken op MyLum.tv & Sooner.

Meer van deze regisseur? Kid te bekijken op MyLum.tv & Sooner.

 

Momenteel loopt het tweede seizoen van de reeks Beau Séjour van regisseursduo Kaat Beels en Nathalie Basteyns. Op vlak van tv-reeksen bewezen zich zich al meermaals met ondere andere Clan, het eerste seizoen van Beau Séjour en Tabula rasa. En ook op het grote scherm bewezen ze zich reeds met de langspeelfilm Façades met in de hoofdrol Natali Broods en Johan Leysen. 

> Elke zondag om 20u45 op Eén & integraal VRT NU

 

The Best of Dorien B., het regiedebuut van Anke Blondé, ging in 2019 nog in première op Filmfestival Oostende. Haar kortfilms Mister Frits (1998), Buiten Adem (1999) en in het bijzonder Dura Lex (2011) wonnen al meerdere prijzen op internationale filmfestivals. De film bracht ook een debuut met zich mee voor nieuwkomer Kim Snauwaert, die de hoofdrol op zich nam. Dorien B. is een komisch drama over een vrouw die zichzelf tussen alle chaos door herontdekt. 

> Te bekijken op Sooner.

Meer van deze regisseur? Anke Blondé werkte onlangs ook mee aan de reeks Red Light, reeds te bekijken op Streamz en binnenkort op VTM.

 

De vierde langspeler van Patrice Toye Muidhond, gebaseerd op het bekroonde boek van Inge Schilperoord, gaat door merg en been. Jonathan, een zachtaardige jongeman, wordt bij gebrek aan bewijs vrijgelaten uit de gevangenis. Hij keert terug naar zijn moeder die in een klein huis bij de duinen woont. Jonathan wil het verleden vergeten en neemt zich stellig voor een ander, beter mens te worden. Maar ook al houdt hij zich strikt aan de regels, zijn goede intenties worden al snel op de proef gesteld als er een moeder met haar dochtertje naast hen komt wonen.

Patrice Toye brengt het aartsmoeilijke thema op een heel genuanceerde en sfeervolle manier. De jonge Tijmen Govaerts zet deze evenwichtsoefening prachtig verder. Het resultaat is een beklijvende film die aanzet tot een diepzinnig gesprek. 

> Te bekijken op Sooner

 

Bovendien mogen we al aftellen naar de eerste Vlaamse releases na een zes maand lang durende sluiting. Van zodra de bioscopen een go krijgen, komen Mijn vader is een saucisse, het langspeeldebuut van Anouk Fortunier en Dark Rider, de documentaire van Eva Küpper uit in de zalen. Twee opmerkelijke regisseurs, elk met een eigen genre en manier van filmen. 

Mijn vader is een saucisse is de eerste Vlaamse film die zal uitkomen bij de heropening van de bioscoop sector. Een echte familiefilm voor het ganse gezin, een ontroerend vader-dochterverhaal, maar vooral een film om je bij te amuseren. In het kort: de ideale cinema-uitstap voor de hele familie waar we zo lang naar hebben uitgekeken. De film is de eerste langspeler van Fortunier, die internationaal al indruk maakte met haar kortfilm Drôle d'oiseau.

De documentaire Dark Rider, geschreven en geregisseerd door Eva Küpper, staat ook op de eerste rij om uit te komen in mei. Dark Rider vertelt het verhaal van de Australiër Ben Felten (51), die als tiener werd gediagnosticeerd met maculadegeneratie, waardoor hij volledig blind werd halverwege zijn dertigste. Ondanks zijn visuele beperking wil hij zijn jeugddroom waarmaken: motorracen op topniveau. Samen met zijn vriend én voormalig Grand Prix kampioen Kevin Magee (56) probeert hij een wereldrecord te verbreken. 

> Binnenkort in de bioscoop. 

 

De debuterende Bebel Tshiani Baloji werd voor haar rol in Binti genomineerd voor een Ensor en Frederike Migom mocht de Ensor voor Beste Jeugdfilm in ontvangst nemen. De twaalfjarige Binti, geboren in Congo maar getogen in België, droomt ervan om een wereldberoemde vlogger te worden. Haar vader Jovial zit echter in de problemen met zijn papieren. Samen met haar vriendje Elias probeert ze een oplossing te verzinnen.

> Te bekijken op MyLum.tv & Sooner.

 

Dorothée Vandenberghe verwerkt met haar film My Queen Karo enkele autobiografische elementen in haar werk. My Queen Karo speelt zich af in het Amsterdam van de jaren 70. Matthias Schoenaerts en Déborah François nemen de rollen als ouders op van de tienjarig protagonist Karo, vertolkt door de toen jongste Ensor winnaar Anna Franziska Jäger, die op een fantasievolle manier omgaat met haar nieuwe thuis: een kraakpand.

> Te bekijken op Google Play & iTunes.

 

Andere opmerkelijke namen: Cecilia Verheyden (Achter De Wolken, Undercover), Hilde Van Mieghem (De Kus, Sprakeloos, Smoorverliefd), Caroline Strubbe (Lost Persons Area, I'm the same, I am other), Lenny Van Wesemael (Café Derby), Sophie Schoukens (Marieke Marieke), Nathalie Teirlinck (Le Passé devant nous), Ilse Somers (Weekend aan zee), Jessica Woodworth (Altiplano, La cinquième saison en King of the Belgians), Christina Vandekerckhove (Rabot) en zo veel meer!