WimWillaert016 WimWillaert016

Allan Starski en Arta Dobroshi in internationale jury van de LOOK! competitie op Filmfestival Oostende

Zeven films die visueel zo sterk zijn dat je ze echt in de bioscoop moet gaan bekijken, strijden tijdens Filmfestival Oostende om de overwinning in de internationale competitie LOOK!. Een internationale jury onder leiding van Master Wim Willaert, met production designer Allan Starski, regisseur Stefan Arsenijević en actrice Arta Dobroshi, kiest de winnaar van de prestigieuze LOOK! prijs. De Argentijnse thrillerkomedie “Wild Tales” geeft dit jaar het startschot en wordt gevolgd door “Calvary”, “Aloft”, “Kreuzweg”, “Field Of Dogs”, “Saint Laurent” en tot slot ook “The Riot Club”.

De combinatie van art direction, kostuums, make-up, visuele effecten en het werk van de D.O.P. zorgt ervoor dat de zeven geselecteerde LOOK! films visueel zo sterk zijn dat iedereen deze op groot scherm moet zien. De winnaar van deze competitie, die een geldprijs en een marketingbudget krijgt, wordt gekozen door een internationale professionele jury onder leiding van Wim Willaert. Drie internationale juryleden hebben hun aanwezigheid reeds bevestigd.

Allan Starski, een Poolse production designer en set decorator, zal zijn stem uitbrengen. Starski won in 1993 een Oscar voor Beste Art Direction en Set Decoration voor de film “Schindler’s List” van Steven Spielberg. Hij werkte ook met Roman Polanski aan “The Pianist” en “Oliver Twist”.

De Servische regisseur en medeoprichter van het productiehuis “Art & Popcorn”, Stefan Arsenijević, zetelt eveneens in de jury. Hij werd in 2003 internationaal bekend nadat hij met “(A)Torsion” een Oscarnominatie voor Beste Kortfilm kreeg. Hij won ook een award voor Beste Regisseur op het Filmfestival van Sofia met “Love and Other Crimes”.

Arta Dobroshi, een Kosovaarse actrice, heeft ook haar aanwezigheid bevestigd. Internationale faam kreeg ze door haar hoofdrol in de Belgische film “Le Silence de Lorna” van de broers Dardenne. Dobroshi werd genomineerd voor de European Film Award voor Beste Actrice en deed reeds juryervaring op in de jury van het 59ste filmfestival van Berlijn.

De zeven films werden zorgvuldig geselecteerd door curator Nikolaj Nikitin, die o.m. instaat voor de programmatie van de Berlinale en jureert in diverse internationale filmfestivals. De Argentijnse thrillerkomedie “Wild Tales” zet op zaterdag 13 september de LOOK! competitie in. Regisseur Damián Szifrón mixte zes korte verhalen tot één pikzwarte komedie.Ook het drama “Calvary” van John Michael McDonagh over een dorpspriester die met de dood bedreigd wordt en het poëtische “Aloft” van Claudia Llosa over een moeder en zoon die na lange tijd herenigd worden, dingen mee. In aanwezigheid van de cast, scenariste Anna Brüggemann en regisseur Dietrich Brüggemann neemt ook het radicale “Kreuzweg” over een meisje dat in de voetsporen van Jezus wil treden, deel aan de LOOK! competitie. “Field Of Dogs”, een filosofische film van de aanwezige Poolse kunstenaar en filmmaker Lech Majewski en “Saint Laurent”, een veelbesproken biopic over de Franse mode-ontwerper Yves Saint Laurent van de hand van Bertrand Bonello strijden eveneens mee. “The Riot Club” is de zevende film die onlangs toegevoegd werd aan de LOOK! selectie. Deze thriller van Lone Scherfig draait om de verdorven leden van de elitaire studentenvereniging The Riot Club die zich verliezen in losbandige braspartijen. “The Riot Club” sluit op vrijdag 19 september de LOOK! competitie af.

Download het persbericht hier

Schrijf u in en ontvang onze nieuwsbrief