Dit was dag 8 van FFO17 - 15 september

Slotfilm Alleen Eline

Het zit er alweer bijna op. Vrijdag was de voorlaatste dag van een super succesvolle editie van het Filmfestival van Oostende. Jullie kwamen met meer dan ooit tevoren en dat is geweldig. En dat we nog niet uitgekeken zijn, bewees de volledig uitverkochte Alleen Eline, die in maar liefst drie zalen tegelijk werd afgespeeld.

Talent van eigen bodem naar boven halen, daar staat FFO voor gekend. Traditiegetrouw mogen Vlaamse films het festival zowel openen als sluiten. En ook bij de slotfilm Alleen Eline van regisseur Hugo Van Laere werd dat gedaan in aanwezigheid van de cast. Actrice en presentatrice Eline De Munck, toeval of niet, mocht die cast alsook de film zelf introduceren.

De avant-première van dit romantisch drama is het einde van het Filmfestival van Oostende 2017 maar het begin van een veelbelovend filmnajaar. Ik hoop dat we met z’n allen werden geïnspireerd en nog mogen geïnspireerd worden. Alvast mijn favoriete filmquote uit Alleen Eline:

“Het leven doet iets met een mens, maar het is aan de mens om dan ook iets met dat leven te doen. “

Jade Hoornaert

foto van Filmfestival Oostende.

foto van Filmfestival Oostende.

Flanders Film Meeting

foto van Filmfestival Oostende.

foto van Filmfestival Oostende.

                                                                                                                                                                                                                                                                    Vrijdag stond volledig in het teken van de industrie op Filmfestival Oostende. Voor de zesde keer werd Flanders Film Meeting georganiseerd. Dit jaar was het volledig in het teken van de uitwisseling tussen Nederland en Vlaanderen om zo de grenzen tussen beide filmindustrieën te overstijgen. De centrale vragen waren: wat kunnen we leren van elkaar en hoe kunnen we betere samenwerkingen tot stand brengen?

Flanders Film Meeting werd opgebouwd rond drie peilers: educatie, interactie en inspiratie. In de voormiddag konden de deelnemers zich inschrijven voor enkele masterclasses rond productie, regie en scenario. Na de lunch werden heel wat verschillende professionals samengebracht in rondetafelgesprekken. De dag werd afgesloten met een netwerkdrink.

Verschillende deelnemers waren blij met de uitkomst en de inzichten van de gastprekers. Internationale co-producties hoeven het niet zo ver te zoeken:  hoewel er effectief aanzienlijke verschillen tussen de Vlaamse en Nederlandse aanpak zijn, vormen die geen barrière om een succesvolle samenwerking tot stand te brengen. Ook de technische kant kan je hierbij niet vergeten, dankzij SBC werd de vernieuwingen binnen de ledverlichting volledig uit te doeken gedaan. Verder kwamen nieuwe New Business Models rond VOD, distributie en kunstparticipatie uit Nederland over de vloer.

Dit alles zorgde voor een inspirerende dag waarin meerdere visitekaartjes uitgewisseld werden.

Maxim Delodder

Award Ceremony Internationale Competities

De elfde editie van het Filmfestival van Oostende loopt op z’n einde en dat betekent dat er prijzen worden uitgedeeld. Meningen over films verschillen vaak heel erg, maar er was veel eensgezindheid binnen de jury dit jaar. De award voor beste film binnen de Taste of Europe- competitie werd door de publieksjury unaniem verkozen en ook de jury van de internationale LOOK!-competitie  was het snel eens over de winnaars.

Filmkenner Lieven Trio, bekend van onder andere Studio Brussel en Klara, kondigde de leden van de jury aan. Onder leiding van voorzitster Nathalie Teirlinck, regisseur van de slotfilm vorig jaar, kwamen de leden van de publieksjury op het podium. Zij kroonden de film The Constitution tot beste film in de TOE-competitie en dat omwille van de actuele thema’s die worden aangesneden zonder te moraliseren.

De vijfkoppige jury van de internationale LOOK!-competitie bestaat uit enkele Europese filmmakers waaronder Dominique Deruddere en Wim Opbrouck. De wedstrijd focust in tegenstelling tot de TOE-competitie meer op de esthetische kwaliteiten en het visuele vermogen van de film. Naast de prijs voor beste film waren er ook prijzen voor beste Production Design en Director of Photography. Deze laatste ging naar Jupiter’s Moon, een film die volgens de jury getuigt van puur cinematografisch vakmanschap. Ook het Russische Loveless viel in de prijzen en kreeg van de jury de award voor best Production Design. De film toont waarheidsgetrouw de leefwereld van de Russische middenklasse en heeft een zeer natuurlijke setting. Tot slot krijgt ook Le Redoutable unaniem de prijs voor beste film voor zijn weerspeigeling van echte en eerlijke gebeurtenissen in de kunst. De regisseur Michel Hazanavicius laat via een videoboodschap vanop het filmfestival van Toronto nog weten hoe dankbaar hij is voor de prijs.

Silke Heusequin

foto van Filmfestival Oostende.

foto van Filmfestival Oostende.

foto van Filmfestival Oostende.

UFK - UCC Persprijs

Gisteren werden er voor het eerst tijdens Filmfestival Oostende twee persprijzen uitgereikt. Deze UFK-UCC persprijzen spreiden zich over de twee internationale filmcompetities van FFO17.

Als eerste werd er een persprijs uitgereikt voor een film in de Taste Of Europe – competitie omwille van de esthetische elegantie, de verfijnde cinematografie en de humaan sterk sociaalpsychologische context. De prijs ging naar het Zwitserse drama “Dark Fortune” van Stefan Haupt.

Vervolgens ging men over naar de LOOK! – competitie. De persprijs werd toegekend aan de vlijmscherpe Amerikaanse docudrama “Detroit” van Kathryn Bigelow. De enige vrouw die tot nu toe de Oscar won voor ‘Beste Regisseur’. De prijs werd toegekend omwille van de emotioneel indringende sfeerschepping, de ijzersterke vertolking, de tijdbomachtige-regie en de schrijnend en nog actuele mensonterende ‘racial profiling’ in de VS.

foto van Filmfestival Oostende.

Schrijf u in en ontvang onze nieuwsbrief