Meet the Masters in ’t Park | TAZ24

Tijdens Theater Aan Zee (TAZ) presenteert Filmfestival Oostende (FFO) een unieke openluchteditie van Meet the Masters. Samen met filmkenner Anke Brouwers nemen vier film- en theaterprofessionals ons mee op een cinefiele ontdekkingstocht door de filmgeschiedenis met persoonlijk uitgekozen filmklassiekers.

06
08
2024
Meet the Masters in 't Park

Van dinsdag 6 tot en met vrijdag 9 augustus wordt elke avond een grootmeester van de filmkunst voorgesteld. Anke Brouwers kadert het werk, de periode en de filmstroming waar de filmmaker toe behoort, evenals hun impact op de hedendaagse film en theater scene. Vervolgens gaat Brouwers in gesprek met vier makers, waarbij de persoonlijke band met de besproken filmmaker centraal staat.

Deze editie van Meet the Masters omarmt het thema van TAZ, ‘Neem me mee’, dat draait om grenzeloze en genereuze generaties, op de golven van gisteren, vandaag en morgen. Over gedroomde en gebroken generaties. Over verloren en verknipte generaties. De echo’s van deze vele generaties voelen we doorheen de filmkeuze van de gastsprekers.

Programma

Movie
  • Drama
  • Mysterie
Tue 06.08.2024 20u30
Movie
  • Drama
Wed 07.08.2024 20u30
  • Dinsdag 6 augustus: ‘The Father’ (2020) van Florian Zeller met Bruno Vanden Broecke

The Father’ is een fascinerend portret van Anthony, een ouder wordende man die worstelt met dementie. Zijn dochter Anne probeert voor hem te zorgen, terwijl hij steeds meer grip op de realiteit verliest. Anne zoekt een verzorgster voor haar vader, die elke hulp afwijst. De kijker beleeft het verhaal door zijn ogen en voelt zijn verwarring. Op die manier biedt de film een ontroerende en vaak hartverscheurende blik op de impact van dementie, zowel op de patiënt als op de mensen om hem heen. Hopkins' briljante vertolking leverde hem zijn tweede Oscar op en Florian Zeller won de Oscar voor Beste Bewerkte Scenario.

Vanden Broeckes keuze heeft een bijzondere betekenis: “Ik bewonder regisseurs die hun eigen materiaal schrijven. Het feit dat 'The Father' oorspronkelijk een theaterstuk was, vind ik geweldig omdat het de diepe emotionele lagen en het krachtige verhaal nog meer benadrukt. En met Anthony Hopkins en Olivia Colman in de hoofdrollen, die zijn gewoon fenomenaal. Hopkins brengt een indrukwekkende intensiteit en kwetsbaarheid naar zijn rol, wat zijn Oscarwinnende prestatie meer dan verdient. Colman weet met haar vertolking de complexiteit en liefde van haar personage tastbaar te maken. Tel daarbij de prachtige muziek van Ludovico Einaudi op, samen maakt dit van de film een ongelooflijk meesterwerk met een diepe emotionele impact."

  • Woensdag 7 augustus: 'Loveless' (2017) van Andrej Zvjagintsev met Peter De Graef

Loveless’ is een aangrijpend drama over een stel dat op het punt staat te scheiden. Terwijl ze verwikkeld zijn in bittere ruzies en elk hun eigen leven willen opbouwen, verliezen ze hun 12-jarige zoon Alyosha uit het oog. Wanneer Alyosha verdwijnt, worden ze gedwongen samen te werken in een wanhopige zoektocht naar hun kind. De film biedt een scherpe en pijnlijke blik op de gevolgen van gebroken relaties en de emotionele leegte die daarmee gepaard gaat. Regisseur Andrej Zvjagintsev werd met de film internationaal geprezen en won de Juryprijs op het filmfestival van Cannes. De film is een indringende kijk op moderne relaties en de vaak verborgen pijn van persoonlijke en maatschappelijke conflicten.

De Graef prijst de manier waarop Zvjagintsev diepe emotionele en maatschappelijke thema's verweeft in zijn werk en hoe hij de kijker dwingt om na te denken over de vaak verborgen pijn van persoonlijke en familiale conflicten: "De film laat op een onnavolgbare manier zien hoe een attitude wordt doorgegeven van generatie op generatie. Je leeft enorm mee met het verdwenen kind en veroordeelt de ouders, maar je krijgt ook inzicht in hun verleden en waarom ze zo geworden zijn. Dat maakt het oordeel over hen complexer en roept mededogen op.".

  • Donderdag 8 augustus: 'Het sacrament' (1989) van Hugo Claus met Inès Eshun

'Het sacrament' van Hugo Claus, destijds geselecteerd werd voor het prestigieuze filmfestival van Cannes, biedt een indringende blik op familiegeheimen en de verstikkende invloed van de Vlaamse klei. De Vlaamse film, gebaseerd op zijn eigen roman ‘Omtrent Deedee’, vertelt het verhaal van een familie die jaarlijks samenkomt om hun overleden moeder te gedenken, maar al snel worden oude wonden opengereten en verborgen waarheden onthuld. De film schildert een portret van de complexe dynamiek binnen een familie en de invloed van tradities en geheimen die generatie op generatie worden doorgegeven.

Inès Eshun over haar keuze: “Er is een leuke link tussen mij en Claus: zowel hij als ik houden ons bezig met zowel het schrijven van romans als het maken van films. We bewegen ons dus beide tussen de werelden van literatuur en cinema, wat voor mij een extra dimensie toevoegt aan zijn werk." Met haar keuze voor 'Het sacrament' benadrukt Eshun niet alleen de literaire en cinematografische waarde van Claus' werk, maar ook de diepgewortelde thema's die nog steeds relevant zijn in de Vlaamse cultuur. Mis deze unieke kans niet om een meesterwerk te ervaren door de ogen van een eigentijdse filmmaker en auteur.

  • Vrijdag 9 augustus: 'Songs from the Second Floor' (2000) van Roy Andersson met Marie Vinck

Songs from the Second Floor’ is een tragikomische film van de Zweedse regisseur Roy Andersson. De film bestaat uit een reeks absurde en satirische scènes die het leven in een moderne stad verkennen. Centraal staat Karl, een man die zijn eigen meubelzaak in brand steekt om verzekeringsgeld te krijgen. Terwijl hij door de stad dwaalt, ontmoet hij een reeks kleurrijke en vaak wanhopige personages, waaronder een dichter die zijn verstand heeft verloren, een zakenman die op het punt staat failliet te gaan, en een jonge vrouw die aan haar geloof twijfelt.

De film is geïnspireerd door het werk van de Peruaanse dichter César Vallejo en onderzoekt thema's als menselijke waardigheid, existentiële angst en de absurditeit van het moderne leven. Andersson's kenmerkende stijl – lange takes, gestileerde decors en een droogkomische toon – versterkt de surrealistische sfeer van de film. De film won de Juryprijs op het filmfestival van Cannes en werd geprezen om zijn originele visie en diepgaande reflectie op de menselijke conditie. Het is een film die zowel ontroert als aanzet tot nadenken, met een unieke combinatie van humor en melancholie.

Marie Vinck is een groot bewonderaar van Roy Andersson: "Ik ken geen enkele andere filmmaker die zo meesterlijk een droogkomische en tegelijk diep tragische toon weet te vatten. Hij toont een mensbeeld dat soms pijnlijk spottend, maar altijd diep mededogend is, en geeft het vorm in een prachtig poëtisch universum. Elke scène is een visuele parel die virtuoos vertolkt wordt door kleinmenselijke figuren die stuk voor stuk je hart winnen (en breken) door de eenzaamheid en kwetsbaarheid die van hen uitgaat. 'Songs from the Second Floor' is een verzameling levende schilderijen die je naar de keel grijpen en je achterlaten met een droevige maar milde blik op de wereld. Een visueel en emotioneel meesterwerk."

Praktische informatie

De filmvertoningen zijn gratis toegankelijk. Houd er echter rekening mee dat de plaatsen beperkt zijn, dus wees tijdig aanwezig. Tip: Neem een dekentje mee want de vertoning in de openlucht kan soms wat fris zijn.

Kom en beleef vier avonden vol filmgeschiedenis, inzicht en inspirerende gesprekken onder de sterrenhemel. Mis deze unieke kans niet om de magie van cinema en theater samen te ervaren in een sfeervolle openlucht setting! Theater Aan Zee en Filmfestival Oostende kijken ernaar uit u te verwelkomen!