- nl
- en
Kom als eerste de indrukwekkende studentenkortfilms van aanstormend filmtalent aanschouwen. Bovendien zullen de makers van de kortfilms tijdens de vertoning aanwezig zijn.
Veel jong talent zet de eerste stappen in de filmwereld met een kortfilm. FFO geeft nieuwe makers de kans om frisse, verrassende producties voor te stellen aan het grote publiek. We geven de laureaten van de VAF Wildcards dan ook graag de kans om hun kortfilm te presenteren aan het grote publiek. Op het programma staan 'Orange Flavored Love' van Angela Ansouliman, 'Oxide' van Emma Emily Daelman, 'Ergens tussenin' van Liza De Maeyer en 'Le tarantole dormono sotto le pietre' van Giada Cicchetti.
In Mosul, Irak, zorgt Nawal voor haar zieke moeder. Door de oorlog zijn medicijnen moeilijk te krijgen, waardoor Nawals moeder steeds zieker wordt. Tijdens haar laatste dagen op aarde probeert Nawal samen met haar moeder en buurvrouw toch nog te genieten van de kleine dingen. Al lachend zingen en dansen ze samen en experimenteren ze met make-up en parfums terwijl de oorlog in Irak onverstoorbaar doorgaat.
De korte animatiefilm 'Oxide' vertelt het verhaal van twee wezens die elkaar ontmoeten in een verlaten bushokje. Met vrees en voorzichtigheid zoeken ze toenadering. Er volgt een zoektocht naar intimiteit terwijl ze worstelen met de vage grenzen tussen verbondenheid en scheiding.
Een klas vol 12-jarige pubers begint de dag op school. Het is geen gewone dag, want er staat een les seksuele voorlichting op het programma. Niet toevallig op een leeftijd waarop alles begint te veranderen: hun lichaam, hun kijk op de wereld en op anderen. De Maeyer registreert de reacties van alle jongeren tijdens de les.
‘Le tarantole dormono sotto le pietre’ is geïnspireerd op een ritueel dat in de Middeleeuwen in Zuid-Italië ontstond: tarantismo. Een traditionele, magisch-religieuze praktijk voor de genezing van mensen, voornamelijk vrouwen, die last hadden van krampachtige bewegingen die worden toegeschreven aan de beet van een vogelspin. De maker filmt haar moeder en verweeft een dialoog tussen verschillende generaties over moederschap, dochterschap en vrouwelijkheid. Tegelijk speurt ze in Zuid-Italië naar sporen van het oude ritueel en de sporen ervan tot op vandaag.