Eerste FFO Night pakt uit met kortfilmcompetitie

Tijdens de eerste FFO Night, die kort na de heropening van de bioscopen zal plaatsvinden, zullen zeven Vlaamse kortfilms deelnemen aan de kortfilmcompetitie. De selectie - gekozen door onze kortfilmprogrammator Henry Disotuar - bestaat uit twee animatieprojecten Dry Sea (Bart Bossaert & Yves Bex) en Pilar (Yngwie Boley, J.J. Epping, Diana van Houten), fictiefilms Everything will be fine (Joachim Dejonghe), Orphans of the city (Bülent Öztürk) en DIEKAT (Michiel Venmans) en de twee korte documentaires Over the top (Justine Capelle) en Les Racines de l 'Eau (Sarah Lederman).

Sinds 2018 organiseert Filmfestival Oostende een kortfilmcompetitie. Een exclusieve selectie van korte films, die normaal in première zouden gaan tijdens onze eerste wintereditie in januari, maakt deel uit van ons nieuwe concept FFO Nights: het filmfestival gespreid doorheen het jaar. Zo kan het festival van de Vlaamse film de kortfilms alsnog de fysieke première bezorgen die ze verdienen.

De filmmakers zullen niet enkel de première van hun film op het grote scherm beleven, dankzij onze partners maken ze ook kans op tal van prijzen: een geldprijs van €2.500 geschonken door Amplo, een post-productiepakket geschonken door Flow en een materiële ondersteuning t.w.v. €12.000 geschonken door Camalot. Bovendien worden de kortfilms ook in het voorprogramma van de langspeelfilms geprogrammeerd. Zo kan iedereen kennismaken met het werk van zowel Vlaams aanstormend talent als vaste waarden zoals filmmaker Bülent Öztürk.

Dry Sea van Bart Bossaert en Yves Bex werd eerder dit jaar genomineerd voor de Ensors, maar had nog geen Vlaamse première. De kortfilm vertelt het verhaal van een gebroken gezin en mijmert tegelijk over universele thema's als ouderschap, eenzaamheid en ecologische uitdagingen. De handgeschilderde animatiefilm Pilar van Yngwie Boley, J.J. Epping en Diana van Houten vertelt het verhaal van een vrouw die gefascineerd is door de wildernis buiten de muren van het post-apocalyptische dorp waar ze woont. Tot ze de kans krijgt om te ontsnappen aan haar verstikkende situatie. 

Het genre fictie wordt verdedigd door Everything Will Be Fine, Orphans Of The City en DIEKAT. In Everything will be fine van Joachim Dejonghe probeert een alleenstaande moeder, gespeeld door Joke Devynck, de eindjes aan elkaar te  knopen. Orphans Of The City van Bülent Öztürk volgt Hilde, de dochter van een dementerende vrouw, die in tijden van lockdown geconfronteerd wordt met haar eigen eenzaamheid. Michiel Venmans’ DIEKAT is een poëtische kortfilm over een gebroken kindercultuur, vervreemding en de perversiteit van zowel kinderen als volwassenen.

Hoe kan je een plaats in de wereldgeschiedenis verwerven zonder mensen te doden of,  erger nog, de politiek in te gaan? Misschien door een kunstwerk op de top van de Gizeh piramide te plaatsen? Over The Top van Justine Capelle reflecteert over de vluchtigheid van ons moderne “YOLO” leven en de zoektocht naar betekenis en voldoening. De korte documentaire van Sarah Lederman, Les racines de l'eau, vertelt het integer verhaal van twee jonge vrouwen die samen op zoek gaan naar hun Joodse identiteit door terug te grijpen naar eeuwenoude rituelen.

Een overzicht van de kortfilms vind je hier. Van zodra de bioscopen hun deuren terug openen, maken wij de datum van de kortfilmcompetitie en het programma van de eerste FFO Night bekend.