- nl
- en
Ruth Becquart (1976) is een Vlaamse actrice en scenarist. Ze studeerde in 1999 af aan Studio Herman Teirlinck en zette haar eerste professionele stappen bij verschillende theatergezelschappen. In 2008 maakte ze haar cinemadebuut in Pieter van Hees' thriller 'Linkeroever'. Haar televisiedoorbraak kwam er in 2012 als een van de zussen Goethals in de VTM-serie ‘Clan’. Daarna werd ze in Vlaanderen bekend van rollen in televisiereeksen zoals ‘Chaussée d’Amour’ (2016), ‘Gent-West’ (2017), ‘De dag’ (2018), ‘Over water’ (2018), ‘Undercover’ (2020), ‘Twee zomers’ (2022) en ‘Knokke off’ (2023). In 2024 maakte Ruth Becquart haar debuut als scenarist voor de film ‘Julie zwijgt’, die ze samen schreef met regisseur Leonardo van Dijl. De film was de officiële Belgische Oscarinzending en won twee prijzen op het Filmfestival van Cannes.
Ik was enorm blij toen ik in juni een telefoontje kreeg van Peter Craeymeersch en heb dan ook geen seconde getwijfeld. Al vele jaren kom ik met plezier naar Oostende, niet enkel voor het filmfestival maar ook voor heel wat andere culturele evenementen. Er hangt hier een unieke sfeer in de stad, wie kan er nu niet van houden? Wat hier de laatste jaren is gebeurd, vind ik ongelooflijk. En dat zou niet mogelijk zijn geweest zonder de inspanningen van heel wat geëngageerde mensen, waaronder Peter en zijn team. Ik draag FFO een warm hart toe en voel me vereerd dat ik er dit jaar mijn steentje aan mag bijdragen.
Dat betekent alles. Met “verhalen” wijs ik niet enkel op grote literaire werken of filmklassiekers.
Verhalen vind je overal; die zitten in elk gesprek, in elke ontmoeting, in elke blik naar buiten, naar binnen of naar elkaar.
Paleontologen wezen er al op dat de mensen enkel konden blijven bestaan dankzij hun vermogen om verhalen te vertellen. Filosofen en psychologen stellen dan weer dat verhalen onze identiteit bepalen. We begrijpen het leven pas wanneer we het kunnen vertellen. Ook neurowetenschappers bevestigen dat ons brein denkt in verhalen. Het is dus wetenschappelijk bewezen: verhalen zijn eigen aan de mens. . Ze helpen ons het leven te leven en zingeving te vinden.
In een mensenleven zijn er vier existentiële kwesties waar we van nature moeilijk mee omgaan: liefde, seks & gender, leven in aanschijn van de dood, autonomie & controle, religie. In tegenstelling tot de dieren, zit het bij ons niet in de genen om een natuurlijk antwoord te formuleren op deze vraagstukken. Daarom laten professionele verhalenvertellers zoals filmmakers altijd hun licht schijnen op één of meerdere van deze universele categorieën. Elk verhaal keert daar vroeg of laat op terug.
De conclusie die ik daaruit trek, is dat al die verhalen zorgen voor identiteit en verbinding. Het woord “verbinding” wordt te pas en te onpas gebruikt, maar het klinkt soms een beetje wollig. Mijn thema is een oproep om die term terug in ere te herstellen. En dat wil ik doen door het zo goed mogelijk in de praktijk toe te passen, zowel serieus als lichtvoetig.
Mijn thema is dus tweeledig. Enerzijds vertonen we op FFO films met verhalen die verbinden, die leiden tot empathie en begrip. Anderzijds gaan we ook buiten de filmzaal op zoek naar verbinding. Dat doen we door mensen samen te brengen, bruggen te slaan, gesprekken op gang te brengen en een nieuw narratief op te bouwen dankzij allerlei activiteiten.
Ik woonde als kind op de boerenbuiten en dankzij verhalen kon ik nieuwe werelden ontdekken, door spel en verbeelding. Later ging ik op in de wereld van literatuur, ik was een echte boekenwurm en verslond obsessief het oeuvre van de ene na de andere auteur. Rond mijn veertiende ontdekte ik theater. Ik wist meteen dat dat was wat ik wilde gaan doen.
Nog niet zo lang geleden kwam ik te weten dat ik me op het spectrum van autisme bevind. Op zich was dat geen grote verrassing, want ik had altijd gevoeld dat er iets méér was. Ik ben erg gevoelig, erg gefascineerd door mensen en hun gedrag. Verhalen hebben me doen reizen naar andere werelden, en ook naar andere binnenwerelden. Die hebben me geholpen om mijn eigen zoektocht beter te begrijpen. Verhalen - in welke vorm dan ook - kunnen je dus echt wel helpen om je identiteit verder vorm te geven en tegelijk nieuwsgierigheid naar anderen te wekken.
Zeker, zowel makers als kijkers hebben naar mijn aanvoelen een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid om alle verhalen bestaansrecht te geven. Ook die van groepen die onderdrukt worden, zoals Gazanen, politieke vluchtelingen, vrouwen die de nacht opeisen, queer people die zichzelf willen zijn, ouderen die uit de schaduw willen treden… Film is voor mij een perfect medium daarvoor. In een donkere zaal kun je je eigen ego helemaal uitschakelen en wegduiken in de wereld van iemand anders.
Hoe dan ook vind je altijd wel een raakvlak met het personage en ook dat leidt onlosmakelijk tot empathie en verbinding.
François is een fantastische tekenaar, maar aan het einde van zijn carrière stelde hij zichzelf de vraag: “Hoe kan ik mijn kunst nu eigenlijk echt de maatschappij in brengen?”. Samen met andere artiesten ging hij samenwerkingen aan met het Franse leger en het Europees ruimteagentschap. Ze werden gebrieft door militairen en wetenschappers over de kwesties die hen bezighielden, en lieten vervolgens hun fantasie de vrije loop. Op die manier werden antwoorden geformuleerd op vragen waarvan ze niet eens wisten dat ze ze stelden. Dat is toch ongelooflijk? En het gekke is dat het helemaal niet moeilijk is. Integendeel.
Het is veel makkelijker om energie te geven aan wat leven doet ontluiken, dan aan wat het in de kiem smoort.
Dit concrete voorbeeld gaf mij het idee dat we ook op FFO bruggen kunnen slaan tussen sectoren en groepen mensen die op het eerste zicht weinig met elkaar gemeen hebben. Ik ben ervan overtuigd dat we kunnen groeien door samen iets onbekends te doen, ons te laten verrassen, een gesprek aan te gaan. Zo scheppen we een nieuw narratief, een gemeenschappelijk verhaal. Als dat geen verbinding is!
Dat is de bedoeling. De tijd is gekomen om een krachtig en positief signaal uit te sturen naar de wereld die - laten we eerlijk zijn - soms in brand lijkt te staan. Wij kunnen beter. Wij kunnen lichtpuntjes creëren in het donker, letterlijk en figuurlijk. Laten we tijdens FFO de bouwstenen leggen voor een toekomst vol verbinding.
Neem eens iemand mee naar de cinema, durf je over te geven aan de films die je er ziet, spreek eens een onbekende aan in de filmzaal of in de bar, laat je verrassen tijdens een van de vele activiteiten, schrijf samen met ons mee aan een nieuw verhaal!
Ruth maakte een selectie van acht films die volgens haar ‘verbinding’ in de hand werken, soms inhoudelijk en soms thematisch. In haar selectie vind je de klassieker 'Bram Stoker's Dracula' (1992) van Francis Ford Coppola, het intieme meesterwerk 'In the Mood for Love' (2000) van Wong-Kar Wai en het op een waargebeurd verhaal gebaseerde misdaadportret 'Dogman' (2018) van Matteo Garrone. Ook het Oscarwinnende 'Drunk' (2020) van bekroond regisseur Thomas Vinterberg, het in snoeproze en babyblauw gehulde 'The Florida Project' (2017) van Sean Baker en het sensuele, maar hartverscheurende 'Portrait de la jeune fille en feu' (2017) van Céline Sciamma staan op het programma. Het in Cannes geprezen en fabelachtige 'Lazzaro felice' (2018) van Alice Rohrwacher en het klassieke melodrama 'Letter from an Unknown Woman' (1948) van Max Ophüls maken de selectie compleet.