- nl
- en
De volledige programmatie van de achttiende editie van Filmfestival Oostende (FFO) is bekend: van vrijdag 30 januari tot en met zaterdag 7 februari staat Oostende opnieuw volledig in het teken van cinema en alles wat daarmee verbonden is.
Met meer dan 100 films, series, evenementen, talks, masterclasses en netwerkmogelijkheden belooft FFO26 een inspirerende, verrijkende en vooral verbindende editie te worden. Belgische makers scheren niet alleen internationaal hoge toppen, ook tijdens FFO staan ze verdiend in de schijnwerpers. Master Ruth Becquart koos dit jaar voor het thema ‘De verhalen die ons verbinden’ en gaat ook buiten de filmzaal op zoek naar connectie. Het is opnieuw uitkijken naar de brede waaier aan titels binnen de LOOK!-, COOP!- en SOON!-competities. Visueel verbluffende films, sterke internationale coproducties en debuten van veelbelovende makers krijgen negen dagen lang een mooie plek in Oostende.
FFO26 opent met het langspeeldebuut ‘Zondag de Negenste’ van Kat Steppe. Op vrijdag 6 februari gaat ‘Clean’, de eerste langspeelfilm van Koen Van Sande, in wereldpremière tijdens het slotweekend. Vincent Van Sande en Tibo Vandenborre vertolken de broers Mathieu en Timo, met Master Ruth Becquart in een derde rol - een mooie link met het Masterschap van deze editie.
We blijven in Brussel voor de intieme debuutfilm van Leni Huyghe. Met ‘Real Faces’ brengt ze een authentiek verhaal over persoonlijke groei en zelfreflectie. Ook in Cecilia Verheydens breekbare coming-of-agefilm ‘Skiff’ vormt opgroeien de ruggengraat van het verhaal. Jonge actrice Femke Vanhove (‘Radioman’) schittert in de rol van Malou, een getalenteerde roeister die tijdens een hobbelige zomer op zoek is naar haar eigen identiteit.
Traditiegetrouw is er tijdens FFO ook plek voorzien voor prestigieuze Vlaamse series. VRT lost een nieuwe, hartverwarmende reeks ‘Time:out’ (David Verhaeghe) met nieuwkomer Elisabeth De Weerdt en Jonathan Michiels (‘Oh, Otto’) in de hoofdrollen, een nieuw seizoen van de politiereeks ‘Juliet 2’ (Caroline de Maeyer), met Charlotte De Bruyne in de hoofdrol, en een vervolg op ‘De Twaalf’ (Brecht De Groot). Ditmaal gaat de assisenzaak over ‘De botoxmoorden’ en vervoegen onder andere Natali Broods, Jennifer Heylen, Bruno Vanden Broecke, Ruth Beeckmans en Flor Van Severen de cast. Ook Streamz komt met een nieuwe Original-reeks: ‘BOHO' (Olympia Allaert) vertelt het verhaal van de vriendinnen Kima, Nawal en Alex, drie dertigers uit de diverse Antwerpse wijk Borgerhout. De hoofdrollen worden vertolkt door stand-upcomedian Serine Ayari, actrice Ikram Aoulad en hiphopartiest Miss Angel, die haar acteerdebuut maakt.
Naast langspeelfilms en series voorziet FFO in haar programma ook veel ruimte voor documentaires zoals ‘Eat More Trees’ (Arne Focketyn), ‘Helmut’ (Annabel Verbeke), ‘Parasisi’ (Zaïde Bil, Sebastien Segers) en de experimentele mix tussen documentaire, fictie en livestream ‘Play me’ (Spencer Bogaert).
Ook buiten de klassieke filmzaal is er ruimte voor talent van eigen bodem. In de sectie VR & Installaties nemen ‘A Long Goodbye’ (Kate Voet & Victor Maes), ‘The Great Escape’ (Joren Vandenbroucke) en ‘Imperfectie(s)’ (Theateracademie Oostende & De Studio) het publiek mee in drie immersieve belevingen die balanceren tussen poëzie, humor en maatschappelijke betrokkenheid.
Master Ruth Becquart koos dit jaar voor het thema ‘De verhalen die ons verbinden’ en gaat ook buiten de filmzaal op zoek naar connectie. Ze creëerde een intieme fototentoonstelling waarin ontmoeting en verbinding centraal staan. De expo bestaat uit portretten waarin Ruth danst met mensen van uiteenlopende leeftijden en achtergronden, elk met een eigen verhaal. Je kunt de tentoonstelling bewonderen van woensdag 14 januari tot woensdag 11 februari in de Nieuwe Gaanderijen. Ook bezoekers kunnen deel worden van dit project, door net zoals de Oostendenaren uit de fotoreportage een brief te schrijven over een film die een diepe indruk heeft nagelaten. Alle brieven krijgen een plek in Kinepolis Oostende, waar ze samen een collage vormen vol getuigenissen van wat cinema kan doen: raken, inspireren en verbinden.
Daarnaast krijgt het thema ook vorm in acht unieke postkaartjes met illustraties van Flore Deman. Met de kaartjes kunnen festivalgangers iemand uitnodigen om samen naar de film te gaan, een boodschap sturen of een klein moment van verbondenheid delen, op en naast het witte doek.
Als dochter van een professionele danser besliste Ruth Becquart al snel dat ze dans op verschillende manieren in haar Masterschap wilde verwerken. In samenwerking met actrice en muzikant Liesa Van der Aa en danseres Nora Monsecour nodigt ze een honderdtal festivalbezoekers uit om op één namiddag het refrein van ‘Like Foxes Do’ (uit de reeks ‘Putain’) en een eenvoudige choreografie aan te leren. Tijdens het Gala van De Ensors komt de pas de deux op het grote podium tot leven.
Elke festivaldag tussen 18.30 en 19.00 uur zorgen we voor een knallende dj-set om de dansbenen op los te gooien. Samen met Master Ruth Becquart kan iedereen de festivalavond mee op gang trappen. De rode loper wordt dan voor heel eventjes onze shiny dancefloor!
Dankzij een unieke cinematografie of vernieuwende stijl komen de visueel verbluffende titels in de LOOK!-competitie het best tot hun recht op het grote scherm. De jury, onder leiding van regisseur en producent Gilles Coulier en met Ikram Aoulad (actrice), Charlotte Willems (kostuumontwerper) en Ena Sendijarević (regisseur en scenarist), laat hun visueel getraind oog vallen op deze tiendelige selectie.
Internationale toppers die al heel wat filmprijzen kaapten op de grote festivals, zetten dit jaar de toon. Zo is er onder meer ‘Los tigres’ van Alberto Rodríguez, die bekroond werd met de juryprijs voor Beste Cinematografie en de Acento Award voor Beste Spaanse Regie in San Sebastián. Het kostuumdrama ‘Magellan’ (Lav Diaz), over de Portugese ontdekkingsreiziger Ferdinand Magellaan, won in Valladolid de Golden Spike. László Nemes won eerder een Oscar voor zijn debuutfilm ‘Son of Saul’. Met ‘Orphan’ levert hij opnieuw een visueel verbluffend pareltje af. Harry Lighton wil met zijn debuutfilm ‘Pillion’ stereotypen doorbreken rond BDSM. De film won de prijs voor Beste Scenario in de sectie Un Certain Regard op het Filmfestival van Cannes. De misdaadfilm ‘Dead Man’s Wire’ (Gus Van Sant) is gebaseerd op waargebeurde feiten en sleepte al prijzen in de wacht op de filmfestivals van Chicago en Miami.
Ook bij onze noorderburen is er opnieuw sterk werk te ontdekken. ‘The Garden of Earthly Delights’ van Morgan Knibbe wordt er geprezen voor het intense camerawerk en de manier waarop de verhouding tussen het Westen en de voormalige koloniën wordt blootgelegd. Nanouk Leopold laat met haar spannende thriller ‘Whitetail’ zien dat de grens tussen schuld, verdriet en woede makkelijk kan vervagen.
Na het succes van ‘The Brutalist’ werkt regisseur Mona Fastvold opnieuw samen met haar partner Brady Corbet. ‘The Testament of Ann Lee’ vertelt het verhaal van een christelijke Shaker-beweging en haar leider, vertolkt door een vurige Amanda Seyfried. Oliver Hermanus’ ingetogen maar epische ‘The History of Sound’ brengt dan weer een romance tussen twee mannelijke studenten (Paul Mescal en Josh O’Connor) in het Boston van 1917 in beeld. De Hongaarse regisseur Ildikó Enyedi maakte met ‘Silent Friend’ een diepzinnig wetenschappelijk epos over een eeuwenoude ginkgoboom.
Samen sterk, dat is het motto van de films die werden geselecteerd in de COOP!-competitie. Deze internationale samenwerkingen of ‘COOPerations’ reiken verder dan financiële constructies, maar bundelen de krachten van vakmanschap en creativiteit uit de Lage Landen. De publieksjury onder leiding van Mu.ZEE-directeur Bruno Verbergt bepaalt welke film bekroond wordt met de titel Beste Coproductie.
De Belgische regisseur Micha Wald keert in ‘L’île de la demoiselle’ terug naar de 16e eeuw om zich te laten inspireren door het waargebeurde verhaal van Marguerite de la Rocque. Ook de Tweede Wereldoorlog blijft een terugkerend thema. Met haar debuutfilm ‘À bras-le-corps’ brengt Marie-Elsa Sgualdo een eerbetoon aan alle vrouwen die in stilte verzet hebben geboden. ‘Frontera’, met onder meer voormalig Master en acteur Kevin Janssens, van Judith Colell is gebaseerd op waargebeurde feiten die zich hebben afgespeeld op de grens tussen Frankrijk en Spanje in 1943.
Complexe thuissituaties lijken herkenbaar in alle hoeken van de wereld. Jeanette Nordahl baseerde het scenario van ‘Beginnings’ op het verhaal van haar eigen ouders die op het punt stonden te scheiden. ‘Donkey Days’ (Rosanne Pel) focust op breekbare familieverhoudingen onder een sluier van zwarte humor. De Belgische coproductie ‘The Good Daughter’ (Júlia de Paz) is een ontroerende coming-of-agefilm over een meisje dat haar vader enkel mag zien onder toezicht van een sociaal werker.
De Nederlandse film- en documentairemaker Karin Junger dook voor haar nieuwste project de wereld in van het jeugdvoetbal. Met ‘The Pupil’ vertelt ze een verhaal over misbruik binnen de sportwereld. David Verbeek maakte met ‘The Wolf, the Fox and the Leopard’ een poëtische film met elementen uit sciencefiction, dystopie en atmosferische cinema over identiteit en milieu-activisme.
Tot slot werden ook enkele sterke documentaires opgenomen in de COOP!-competitie. ‘2m²’ is het resultaat van een Turkse, Duitse en Belgische samenwerking. Regisseur Volkan Üce (‘All-In’) onderzoekt de fundamentele vragen van identiteit en thuisgevoel binnen twee culturen vanuit het perspectief van een Turkse begrafenisondernemer uit Genk. In ‘Last Letters from My Grandma’ volgen we filmmaker Olga Lucovnicova, die van haar vader een doos kreeg vol briefuitwisselingen tussen hem en zijn overleden Russische moeder.
In de SOON!-competitie worden nieuwe makers met hun eerste of tweede professionele film bekroond. De jury wordt dit jaar voorgezeten door actrice Jennifer Heylen en bestaat verder uit acteurs Willem De Schryver, Nadège Iris Bibo-Tansia, Felix Heremans en regisseur Michael Abay.
De filmmakers uit deze selectie schoten met hun eerste of tweede langspeelfilm meteen raak en kaapten grote prijzen weg op internationale filmfestivals. Journalist-filmmaker Mstyslav Chernov trok met een groep Oekraïense soldaten op pad voor de documentaire ‘2000 meters to Adriivka’. Na de wereldpremière op het Sundance Film Festival won hij de Directing Award voor World Cinema Documentary. Het familieverhaal ‘Gioia mia’ is het langspeelfilmdebuut van Margherita Spampinato en won onder meer de Speciale Juryprijs CINÉ+ op het filmfestival van Locarno. ‘Les filles du ciel’ is het regiedebuut van actrice Bérangère McNeese. De film over sisterhood in een sociale woonblok won de Grand Prix en de prijs van de jongerenjury op het filmfestival van Saint-Jean-de-Luz. ‘Los domingos’ (Alauda Ruiz de Azúa) in San Sebastián maar liefst vijf prijzen, waaronder de Gouden Schelp voor Beste Film.
In ‘Broken Voices’ verkent documentaireregisseur Ondřej Provazník de fragiele grens tussen onschuld en machtsmisbruik. De film is geïnspireerd op de waargebeurde Bambini di Praga-zaak, een misbruikschandaal rond een Tsjechisch meisjeskoor. Ook Joel Alfonso Vargas blijft dicht bij de realiteit. ‘Mad Bills to Pay’ schetst een authentiek portret van de Dominicaans-Amerikaanse gemeenschap in de Bronx. David Bim maakte met zijn zwart-witdocumentaire ‘To the West, in Zapata’ een intiem portret over een arm gezin in Cuba.
Tot slot vult ook nog ‘Ky Nam Inn’ het SOON!-lijstje aan. Deze film van Leon Le over het verlangen naar verbinding, schoonheid en bevrijding doet denken aan de klassieker ‘In the Mood for Love’. ‘Plainclothes’, het debuut van Carmen Emmi, verkent queerthema’s en de grenzen van moraliteit, mannelijkheid en identiteit, in een nostalgische ’90s-setting. Het ingetogen Noorse drama ‘Solomamma’ (Janicke Askevold) stelt dan weer de dilemma’s van modern ouderschap centraal.
Een brede waaier aan nationale en internationale titels krijgt tijdens FFO een Vlaamse avant-première. Van eigenzinnige experimenten tot gelauwerde meesterwerken: dit zijn films die je niet onberoerd laten.
In ‘The President's Cake’ (Hasan Hadi) reizen we naar het Irak van de jaren ‘90, waar de 9-jarige Lamia een verjaardagstaart moet bakken voor staatsleider Saddam Hussein. Cherien Dabis' 'All That's Left of You' schetst het portret van de Palestijnse tiener Noor tegen de achtergrond van geweld en protest op de Westelijke Jordaanoever in 1988.
‘I Swear’ van Kirk Jones, die maar liefst negen BIFA nominaties in de wacht sleepte, is geïnspireerd op het leven van Tourette-activist John Davidson, die de ziekte bespreekbaar maakte in zijn thuisland. Het Italiaanse kostuumdrama ‘Primavera’ (Damiano Michieletto) vertelt het verhaal van Cecilia die opgroeit in het Ospedale della Pietà. Haar leven neemt een drastische wending wanneer de instelling niemand minder dan componist Antonio Vivaldi in dienst neemt. ‘Broken English’ (Iain Forsyth & Jane Pollard) is een hybride documentaire over de herinnering aan icoon Marianne Faithfull, die tot kort voor haar overlijden in januari 2025 zelf intensief meewerkte aan de film.
De Zuid-Koreaanse regisseur Park Chan-wook maakt na het succes van ‘Decision to Leave’ een nieuwe zwarte komedie. In ‘No Other Choice’ smeedt Man-Su een absurd plan om de concurrentie uit te schakelen na talloze mislukte sollicitatiegesprekken. De Chinees-Hongkongse coproductie ‘The Shadow's Edge’ (Larry Yang) is een echte lekkernij voor de martial arts-fans. Superster Jackie Chan - ondertussen een prille zeventiger - doet nog steeds zijn eigen stunts in de indrukwekkend gechoreografeerde actiescènes.
In zijn speeldebuut ‘Wolves’ laat regisseur Jonas Ulrich zijn licht schijnen op de fictieve black-metalband WLVS met een heel speciale gastrol voor onze Belgische band AMENRA. Dichter bij de waarheid ligt de documentaire ‘It's Never Over, Jeff Buckley’ (Amy Berg), met nooit eerder vertoonde beelden uit Buckleys archief en intieme verhalen van zijn naasten.
Met humor en nederigheid vertelt ‘Is This Thing On?’ over wat er precies gebeurt wanneer liefde, vriendschap en persoonlijke groei elkaar kruisen na een lange relatie. De film is geschreven en geregisseerd door acteur Bradley Cooper. De Japanse regisseur Hikari maakte een sterke film over de betekenis van menselijke connecties in een wereld vol façades. Met acteur Brendan Fraser (‘The Whale’) in de hoofdrol oogst ‘Rental Family’ wereldwijd lovende kritieken. ‘If I Had Legs I’d Kick You’ (Mary Bronstein) toont de kijker wat er gebeurt als de maat vol is. Actrice Rose Byrne speelt therapeute, moeder en echtgenote Linda die alle ballen in de lucht probeert te houden. Ze won de Zilveren Beer voor Beste Acteerprestatie op het filmfestival van Berlijn.
Een kortfilm is het format bij uitstek voor jonge regisseurs om te experimenteren. FFO biedt deze makers een uniek platform om hun eerste professionele stappen in de filmwereld te zetten. In de kortfilmcompetitie krijgen ze de kans om hun verrassende productie voor te stellen aan het grote publiek. Elke kortfilm wordt gekoppeld aan een langspeelfilm uit het FFO-programma. De selectie dit jaar omvat ‘Nothing Grows on Salt’ (Fernando Vandekeybus), ‘Pietje’ (Jef Claes), ‘SǒN’ (Micha Volders), ‘Sound of the Somme’ (Michaël Vermaercke), ‘Still Life’ (Natasja Briers), ‘The Catcher’ (Luka Galle) en ‘The Masque of the Red Death’ (Rune Callewaert).
FFO brengt de audiovisuele sector samen met masterclasses, talks en netwerkmomenten.
Tijdens de Streamz Academy Finale presenteren FFO en Streamz een nieuwe generatie schrijftalent, die het afgelopen jaar werd gecoacht door ervaren professionals. De deelnemers brengen een scène uit hun Streamz Original-project, waarna de winnaar van Streamz Academy 2025 bekend wordt gemaakt.
Op de Sync’ dag duiken professionals in het gebruik van muziek in audiovisuele producties, met keynotes, praktijkgerichte cases en verdiepende sessies voor makers en gebruikers. Van Boek naar Doek brengt auteurs, regisseurs en producenten samen rond de vertaling van literatuur naar film- en tv-scenario’s, aan de hand van recente Vlaamse adaptaties. Daarnaast bieden de Auteur Talks dagelijks ruimte voor inspirerende gesprekken met professionals over thema’s die hen nauw aan het hart liggen.
Nieuw dit jaar is de Benelux-dag, deze dag wordt georganiseerd door het Vlaams Audiovisueel Fonds, de Centre du Cinéma et de l'Audiovisuel de la Fédération Wallonie-Bruxelles, het Nederlands Filmfonds en het Luxemburg Film Fund. Samen lanceren ze een co-ontwikkelingsregeling. Het gaat om een pilootproject van twee jaar om de ontwikkeling en realisering van kwalitatief hoogwaardige speelfilms uit de Benelux-regio aan te moedigen en samenwerking tussen de regio's te bevorderen.
Producenten van animatie- en fictieprojecten krijgen er de kans om elkaar te ontmoeten en in gesprek te gaan over mogelijke samenwerkingen.
Tijdens de Cinemasterclass kunnen acteurs hun vaardigheden aanscherpen onder begeleiding van casting directors Cassandra Han (‘The Weight’, ‘She Said Maybe’, ‘The German’), Yngvill Kolset Haga (‘Sentimental Value’, ‘The Worst Person in the World’) en Belgische casting director Sien Josephine Teijssen, medeorganisator van het initiatief.
Tot slot krijgen professionele makers tijdens de Sabam Pitch for Professionals de kans om hun ideeën voor te stellen aan een vakjury en mee te dingen naar carrièreversterkende prijzen.
Tijdens FFO komt Oostende dag en nacht tot leven. Wie na een filmvertoning nog wil nagenieten van de festivalsfeer, kan terecht bij de vele hotspots: cafés, restaurants en winkels die tijdens het festival mee vieren met activiteiten en acties, telkens met een knipoog naar cinema. Verspreid over de binnenstad zorgen filmquizzen, dj-sets, kortingen en andere specials ervoor dat het festival ook buiten de zalen voelbaar is. Lokale handelaars en horeca tonen mee hun gastvrijheid en maken van het festival een gedeelde belevenis. Zo viert heel Oostende mee, en wordt het festival voelbaar in straten, buurten en ontmoetingsplekken doorheen de hele stad.
De ticketverkoop start op vrijdag 19 december om 11.00 uur.
Zin om FFO26 zorgeloos te beleven? Stel dan je eigen filmavontuur samen met de festivalpas aan een voordelige prijs. De pas geeft je onbeperkt toegang tot de volledige selectie van films op het festival en kost 69,00 EUR.