Wannes Destoop opent Filmfestival Oostende 2024

De wereldpremière van ‘Holy Rosita’ zorgt voor de feestelijke opening van de zestiende editie van Filmfestival Oostende. Het langspeeldebuut van Wannes Destoop brengt een hoopvol en hartverwarmend verhaal en is een oproep om zorg te dragen voor elkaar in een maatschappij waar individualisme vaak primeert. Destoop maakte eerder al de kortfilms ‘Badpakje 46’ en ‘Billy the Bully’ waarvoor hij telkens in de prijzen viel. Ook zijn televisiereeks ‘Albatros’ bleef niet onopgemerkt. Wannes is niet alleen een regisseur van formaat, hij heeft ook al lang een sterke band met Oostende en FFO. Hij is ongelofelijk trots en blij dat hij het filmfestival, waar hij al jarenlang een trouwe bezoeker van is, mag openen: “Het voelt helemaal als thuiskomen.”

Wannes Destoop

Je nieuwste film ‘Holy Rosita’ gaat over een 38-jarige vrouw met een vurige kinderwens, maar haar omgeving gelooft niet dat ze in staat is een goede moeder te zijn. Hoe ben je op het idee gekomen om daar een film over te maken?

Tijdens mijn studies aan het KASK leerde ik een vrouw kennen die met dezelfde levensvragen zat als Rosita, en dat verhaal is heel lang door mijn hoofd blijven spoken. Ik vroeg me af of je als maatschappij kan beslissen of iemand al dan niet recht heeft op kinderen. En ik wou daar iets mee doen, ik wou dat debat openen. Er wordt zo vaak ongenuanceerd omgegaan met die problematiek, maar ik vind het zo mooi om dan op mijn manier, via film, zo’n verhaal te brengen en de stem te laten horen van iemand die anders niet vaak gehoord wordt.

Je wil dus vooral graag een genuanceerder beeld schetsen?

Absoluut. Ik wil ook heel graag de blik van de maatschappij verruimen. Ik denk dat het goed is als iedereen wat empathischer in het leven staat. Als een film ertoe kan bijdragen dat mensen verder denken en met elkaar in gesprek gaan, dan vind ik dat fantastisch. Voor mij is het heel belangrijk om naar de mens te kijken en niet naar statistieken of labels.

Als een film ertoe kan bijdragen dat mensen verder denken en met elkaar in gesprek gaan, dan vind ik dat fantastisch.

Wat hoop je dat de kijker meeneemt van de film?

Ik wil graag dat de kijker zelf over die problematiek nadenkt, maar wat ik vooral wil brengen, is een verhaal van hoop. De kinderwens van Rosita en het proces dat daarmee gepaard gaat, is er een van vallen en opstaan - maar ik denk dat dat voor elke toekomstige ouder zo is. In dat opzicht geloof ik dat het een universeel verhaal is waar iedereen zich op de een of andere manier mee zal kunnen identificeren.

Daphne Agten maakt haar filmdebuut in ‘Holy Rosita’, voordien deed ze hoofdzakelijk theater. Hoe verliep de zoektocht naar het hoofdpersonage?

Dat is een heel uitgebreide en zorgvuldige zoektocht geweest. Ik heb een jaar gecast, denk ik. Het castingproces was voor mij ook een manier om het personage verder vorm te geven en op zoek te gaan naar wie Rosita precies was. Volgens mij heb ik Daphne een vier- of vijftal keer gezien en toen wist ik dat de kwetsbaarheid en oprechtheid waarmee ze Rosita speelde de juiste was. Ik heb de film ondertussen ook al zo’n vier- of vijfhonderd keer gezien, en nog elke keer word ik verliefd op het personage en hoe Daphne haar heeft vormgegeven.

Still 'Holy Rosita'

Je maakte eerder al de kortfilms ‘Badpakje 46’ en ‘Billy the Bully’, maar ook de televisiereeks ‘Albatros’. Hoe was het om nu je eerste langspeelfilm te regisseren?

Ongelofelijk fijn. Want hoe je het ook draait of keert: als je film studeert - of bij mij was dat toch zo - dan is en blijft het je grootste droom om ooit een langspeelfilm te maken. Weet je wat het ook is? Voor een langspeelfilm moeten mensen echt moeite doen. Ze kopen een ticket, gaan naar de cinema en laten zich anderhalf uur onderdompelen in een wereld die ze graag beter willen leren kennen. Televisie voelt toch iets vluchtiger aan, je checkt af en toe je gsm of zet even op pauze. In de cinema laat je je van begin tot eind meevoeren door een personage of verhaal. Ik vind dat magisch.

De film werd voornamelijk in Oostende gedraaid. Wat betekent de stad voor jou persoonlijk?

Ik heb Oostende vooral leren kennen door het culturele aanbod van de stad en dat is voor een heel groot deel het filmfestival van Oostende. Ik kom er al jaren en vind het fantastisch om een festival te hebben met zoveel liefde voor de Vlaamse film. Als Vlaamse maker voel ik me er ook altijd extra welkom. Ik vind Oostende intrigerend door de mix van echte Oostendenaars enerzijds en de grote culturele diversiteit anderzijds. Oostende is gewoon de max, ik kom er zeer graag.

Het voelt helemaal als thuiskomen.

Voelt het als de kers op de taart om het festival te mogen openen?

Uiteraard. In 2011 werd mijn kortfilm ‘Badpakje 46’ getoond voor de openingsfilm, en ook mijn tweede kortfilm heeft op FFO gestaan. Het voelt voor mij dus helemaal als thuiskomen, omdat ik al zo lang een goede band heb met het festival. Ik was vereerd met de vraag om het festival te openen en ben er ongelofelijk dankbaar voor.

Tot slot: het thema van FFO24 is ‘Rebel, sans Gene: Come as you are’. Waar zit het rebelse in Wannes?

Ik denk vooral in het feit dat ik niet snel opgeef. Ik zal altijd vechten voor het goede of om mijn eigen ding te kunnen doen. Naar mijn gevoel moet je in Vlaanderen sowieso al een beetje een rebel zijn als filmmaker, omdat je er op een of andere manier moet uitspringen en er hard voor moet vechten. Het kan soms een ontmoedigend proces zijn, maar ik weet dat ik nooit zal opgeven en er altijd keihard voor ga.

Poster Holy Rosita

Over de film

Rosita is een goedlachse, graag geziene vrouw met een vurige kinderwens. De mensen rond haar vinden dat onverantwoord omdat ze amper voor zichzelf kan zorgen. Wanneer Rosita toch zwanger wordt, besluit ze het geheim te houden. 

Laatste Tickets

VIP naar de Opening

Beleef een glamoureuze avond met hoog VIP-gehalte in gezelschap van de cast en bekend talent. Teken in voor een onvergetelijke avond.

  • Glamoureuze ontvangst op rode loper in Kinepolis Oostende
  • Aangrijpende, exclusieve Vlaamse filmpremière
  • Officiële VIP-openingsreceptie in aanwezigheid van cast

135,00 EUR pp (exclusief BTW)