- nl
- en
Van maandag 2 februari tot en met vrijdag 6 februari nodigen filmprofessionals je elke namiddag uit voor een inspirerend gesprek over thema’s die hen nauw aan het hart liggen. De sessies worden georganiseerd in samenwerking met deAuteurs.
Verdiep je in de thema's van de films die op het festival te zien zijn. De talks zijn gratis, starten telkens om 15:00 uur en duren een uur.
ma 02.02 - Kat Steppe (Zondag de Negenste)
di 03.02 - Leni Huyghe (Real Faces)
wo 04.02 - Cecilia Verheyden (Skiff)
vr 06.02 - Olga Lucovnicova (Last Letters from My Grandma) - in het Engels
Kat Steppe (1974) is een Belgische regisseur en scenarioschrijver die geprezen wordt om haar visueel poëtische stijl en unieke mix van verhalen, humor en diepe menselijke warmte. Ze volgde eerst grafische kunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) in Gent en ging vervolgens filmregie studeren aan het Koninklijk Instituut voor Theater, Film en Geluid (RITCS) in Brussel. Steppe begon haar professionele carrière bij televisie en werkte regelmatig samen met Vlaamse omroepen en productiehuizen. Ze regisseerde verschillende veelgeprezen series, waaronder 'Goed Volk', 'Bedankt & Merci', 'Taboe' en 'Het Vaticaan'. Haar werk leverde haar een International Emmy-nominatie op ('voor Taboe') en de Prix Europa (voor 'Goed Volk').
Met ‘Zondag de Negenste’, het speelfilmdebuut van Kat Steppe, combineert ze haar documentaire-achtergrond met een fictief verhaal om herinneringen, rivaliteit en verzoening in de schaduw van dementie te verkennen. De film won de Special Jury Award in Tallinn Black Nights Film Festival en opent FFO26.
Leni Huyghe is een Brusselse filmmaker met masters in Audiovisuele Kunsten (LUCA) en Internationale Relaties (UGent). In 2015 werd ze geselecteerd voor Berlinale Talents. Haar vijf kortfilms brachten haar zowel awards als selecties op toonaangevende festivals, waaronder Cinéfondation Cannes, Visions du Réel en Palm Springs. In 2020 werkte ze mee aan de documentaire ‘J’attendrai le jour et la nuit’ over de COVID-crisis in woonzorgcentra.
Met ‘Real Faces’ regisseerde ze haar eerste langspeler, geschreven met Vincent Vanneste, die in wereldpremière ging op SXSW in Austin, Texas.
Cecilia Verheyden is een veelzijdige Vlaamse filmregisseur. Haar recentste projecten omvatten onder meer de hitseries ‘wtFOCK’, ‘Undercover’ en ‘Rough Diamonds’ voor Eén en Netflix, evenals de Franse reeks ‘Malditos’ voor HBO Max. Verheyden regisseerde bovendien de speelfilms ‘Achter de Wolken’ en ‘Ferry’.
In deze festivaleditie presenteert ze haar meest persoonlijke film tot nu toe: ‘Skiff’. De film werd geselecteerd voor toonaangevende festivals zoals Tallinn Black Nights Film Festival (Estland) en Festival do Rio (Brazilië), en werd in Spanje bekroond met de prijs voor Beste Film in de officiële selectie van het Gijón International Film Festival.
Onze FFO-master Ruth Becquart is actrice en scenariste, opgeleid aan Studio Herman Teirlinck. Na haar studies maakte ze indruk op de planken bij onder meer Theater Malpertuis, Het Toneelhuis, Hetpaleis en BRONKS. Ze veroverde het brede publiek met krachtige rollen in reeksen als ‘Clan’ (2012), ‘Chaussée d’Amour’ (2016), ‘Gent-West’ (2017), ‘De dag’ (2018), ‘Over water’ (2018), ‘Undercover’ (2020), ‘Twee zomers’ (2022) en ‘Knokke off’ (2023). In 2024 maakte Ruth Becquart haar debuut als scenarist voor de film ‘Julie zwijgt’, die ze samen schreef met regisseur Leonardo van Dijl. De film was de officiële Belgische Oscarinzending en won twee prijzen op het Filmfestival van Cannes.
Dit jaar brengt ze het thema 'De verhalen die ons verbinden' naar FFO en is ze te zien in 'Clean', de nieuwste film van Koen Van Sande.
Documentairemaker Olga Lucovnicova (Moldavië 1991) woont en werkt in Brussel. Ze studeerde in 2020 af aan DocNomads.eu, een internationale master georganiseerd door drie universiteiten (Lissabon, Budapest en Brussel). Haar afstudeerfilm 'Nanu Tudor' legde een indrukwekkend internationaal parcours af en werd niet minder dan 25 keer onderscheiden, onder andere met de Gouden Beer voor Beste Korte Film op de Berlinale in 2021 en de European Film Award. 'Nanu Tudor' won ook de VAF-wildcard en werd uitgezonden op VRT-Canvas.
Met die VAF-wildcard maakte Olga de korte film 'Object 817' die in 2024 in premiere ging op Sundance. Haar eerste lange documentaire 'Last Letters From My Grandma' ging in 2025 in premiere op Festival Dei Populi en won hierna de award voor Beste Film op Moldox.
Momenteel combineert ze haar artistieke werk met een PhD aan de KULeuven met de steun van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek - Vlaanderen (FWO), waarvoor ze zich verdiept in transgenerationeel trauma in de post-Sovjetmaatschappij. 'Last Letters From My Grandma' is te zien tijdens FFO en maakt deel uit van de COOP!-competitie.
Tickets voor de Auteur Talks zijn beschikbaar vanaf 19 december.