And the Oscar goes to...

Jaarlijks dingen tal van landen mee naar de Oscar voor ‘Best International Feature’ door een film van eigen bodem op te sturen naar de Academy of Motion Pictures Arts and Sciences. Nog niet zo lang geleden werd bekendgemaakt dat België vertegenwoordigd zal worden door Un Monde van Laura Wandel. Heel wat internationale Oscarinzendingen kregen nog geen filmrelease in ons land. Maar geen nood, deze buitenlandse inzendingen maken deel uit van de FFO22-programmatie.

The Good Boss

Do Not Hesitate van Shariff Korver (Nederland)

Een groep Nederlandse soldaten op vredesmissie in een Midden-Oosterse woestijn moet halt houden omdat een van hun hoogtechnologische gevechtsvoertuigen het heeft begeven. Wanneer de in panne gevallen truck ‘s nachts bewaakt moet worden, trekken Erik, Roy en Thomas aan het kortste eind.

Regisseur Shariff Korver geeft de horror van oorlog weer door de ogen van drie Europese soldaten die uit naïviteit en overmand door schrik foute beslissingen maken.

Koop tickets

Drive My Car

Drive My Car van Ryûsuke Hamaguchi (Japan) - Nominated!

Theaterregisseur Yûsuke Kafuku is getrouwd met de enigmatische scenarist Oto. Ze delen een gelukkig leven, een vruchtbare samenwerking en een triest verleden. Wanneer Oto plotseling overlijdt, blijft Kafuku met veel vragen achter. Als hij twee jaar later een experimenteel theaterstuk mag regisseren voor een theaterfestival in Hiroshima, krijgt hij zijn eigen chauffeur toegewezen. Al rijdend door de stad leren de twee elkaar beter kennen. Maar dan opent een van de theateracteurs een deur naar Kafuku's verleden.

Regisseur Ryûsuke Hamaguchi baseerde zijn film op het gelijknamige kortverhaal van Haruki Murakami. Drive My Car won onder andere de prijs voor het beste scenario op het filmfestival van Cannes. De film sleepte ook vier nominaties in de wacht op de 94e editie van de Oscars: Best Picture, Best Director, Best International Feature Film en Best Adapted Screenplay. 

Koop tickets

Leave No Traces van Jan P. Matuszynski (Polen)

In zijn nieuwste film ontleedt regisseur Jan P. Matuszyński een pijnlijk hoofdstuk uit de Poolse geschiedenisboeken. Op 12 mei 1983 viert Grzegorz Przemyk samen met enkele vrienden zijn diploma-uitreiking in het stadscentrum van Warshau. Wanneer hij daar weigert zijn papieren te tonen aan de burgermilitie wordt hij prompt in elkaar geslagen. De titel van de film slaat op de opmerking van een officier om in zijn maag de slaan, zodat ze geen sporen zouden achterlaten. De 18-jarige aspirant-dichter overleed later aan zijn verwondingen. Het Poolse communistische regime wil de hele zaak in de doofpot stoppen, maar dat wordt moeilijk wanneer een van de vrienden van Grzegorz wil getuigen. Hoe ver zal de staat gaan om hun politiebrutaliteit en corruptie te verbergen? 

Leave No Traces ging in première op het filmfestival van Venetië. 

Koop tickets

Luzzu van Alex Camilleri (Malta)

Jesmark spendeert zijn dagen dobberend langs de Maltese kust. Hij speurt naar een verse vangst vanop zijn luzzu, een traditionele, vrolijk gekleurde, Maltese vissersboot die al generaties lang van vader op zoon doorgegeven wordt. Rijk zal hij er niet van worden, maar hij vindt trots en eigenwaarde in zijn stiel. Wanneer hij en zijn vrouw Denise echter ontdekken dat hun baby dringende medische zorg nodig heeft, zal hij toch een manier moeten vinden om snel aan geld te geraken. De zwarte markt biedt een oplossing. 

Het langspeeldebuut van Alex Camilleri beschrijft een amper overeind blijvende wereld, gedoemd om aan het kortste eind te trekken in een gevecht tegen de genadeloze moderne visindustrie en een uit balans geraakt ecosysteem. Dit naturalistisch drama ging in première op Sundance FIlm Festival waar hoofdrolspeler Jesmark Scicluna de juryprijs in ontvangst mocht nemen voor zijn vertolking.

Koop tickets

Sisterhood van Dina Duma (Noord-Macedonië)

Feminisme en sekspositiviteit mogen dan beginnen door te sijpelen in alle leeftijdscategorieën van onze maatschappij, de speelplaats van een middelbare school blijft vaak een hardvochtige plaats. De enorme druk van sociale media, waar de woorden “seut” en “slet” maar op een autocorrect van elkaar verwijderd liggen, maakt het alleen nog erger. Jana en Maya zijn beste vriendinnen. Maya heeft een crush op Kris, de knappe jongen uit hun klas, maar hun extraverte klasgenoot Elena is haar voor. De twee hartsvriendinnen bemachtigen echter een filmpje waarop Kris en Elena te zien zijn in een compromitterende positie en besluiten het te posten. Op deze manier wil de naïeve Jana Kris een lesje leren, maar hij wordt er enkel populairder door, terwijl het filmpje voor Helena desastreuze gevolgen heeft. 

Regisseur Dina Duma’s prachtig in beeld gebrachte, intrigerende film toont de duistere kant van toxische vriendschappen en dubbele standaarden.

Koop tickets

The Good Boss van Fernando León De Aranoa (Spanje) - Shortlisted!

Blanco is de perfecte baas. Of dat plant hij toch te zijn totdat zijn bedrijf een prestigieuze prijs in de wacht kan slepen. De weegschaalfabrikant spreekt zijn werknemers toe met buzzwoorden als community en loyaliteit, maar eens de journalist de straat uit is, toont de grijnzende Blanco zijn ware aard. Er vallen ontslagen, hij bemoeit zich met het privéleven van zijn collega en begint een affaire met de knappe nieuwe stagiaire. Maar wanneer een aan de deur gezette werknemer een eenmansprotest begint voor de fabriek en de stagiaire Blanco begint af te persen, komt de award in het gedrang. 

The Good Boss evolueert van een donkere komedie naar een bijtende satire over de onbalans tussen corporaties en hun werknemers. Javier Bardem schittert als het breed lachende gezicht van kapitalisme in deze Spaanse inzending voor de Oscars. Voor regisseur Fernando León de Aranoa is het zijn derde samenwerking met Bardem. Eerder maakten ze ook al Loving Pablo en Mondays in the Sun

Koop tickets

Yuni

Yuni van Kamila Andini (Indonesië)

De intelligente zestienjarige Yuni weet nog niet wat ze wil aanvangen na haar laatste schooljaar. Wat ze wel weet, is wat ze absoluut niet wil: een tienerbruid worden. Haar leerkrachten zien voor haar een toekomst aan de universiteit weggelegd, maar haar liefdevolle, traditionele grootmoeder wil vooral dat ze trouwt. Wanneer de koppige jonge vrouw niet één maar twee mannen afwijst, begint de geruchtenmolen te draaien. Er bestaat immers een Indonesische mythe die zegt dat een vrouw die twee aanzoeken afwijst, nooit zal trouwen. Yuni raakt gefrustreerd door het beperkte pad dat ze als vrouw moet bewandelen en eist een betere toekomst. 

Dit mijmerende, empathische coming-of-ageverhaal van de Indonesische regisseur Kamila Andini legt de pijnlijke ongelijkheden in de Indonesische samenleving bloot, maar schetst tevens een naturalistisch, authentiek portret van een adolescent en alle spanning, ontroering, verwarring en ontdekking die daarmee gepaard gaan.

Koop tickets