- nl
- en
Filmmaker Marthe Peters is met haar korte documentaire 'Kaalkapje' geselecteerd voor Future Frames, een showcase van tien korte films van jong Europees filmtalent die plaatsvindt tijdens het Karlovy Vary International Film Festival (28 juni-6 juli).
'Kaalkapje' werd in december 2023 bekroond met een VAF Wildcard en was begin dit jaar geselecteerd voor de Kortfilmcompetitie van de Berlinale.
Marthe Peters is een Nederlandse filmmaker die woont in Gent, waar ze in 2023 aan KASK afstudeerde. Vertrekkend vanuit intimiteit verbeeldt ze haar dagdagelijkse realiteit op een abstracte en fragmentarische manier. In haar praktijk komt intuïtief vergaard filmmateriaal speels samen als bevraging van stereotype representatie van het lichaam. Het banale als iets gewichtig en waardevol, op zoek naar troost en zorg voor elkaar.
In haar afstudeerproject 'Kaalkapje' kijkt Marthe Peters twintig jaar na het overleven van kinderkanker door de lens van haar vaders handycam terug op een periode waarvan ze zich niets meer kan herinneren. In dagboekachtige fragmenten verzet ze zich tegen het idee van ziekte als een metafoor en zoekt ze naar dingen die haar blij maken om te leven.
'Kaalkapje' werd in december 2023 op het Kortfilmfestival van Leuven bekroond met de VAF Wildcard Documentaire. In februari van dit jaar was de film te zien op het Internationaal Filmfestival van Berlijn als onderdeel van de Kortfilmcompetitie.
Future Frames is een initiatief van European Film Promotion (EFP) en het Karlovy Vary International Film Festival (KVIFF). De tien geselecteerde filmmakers krijgen de kans om hun titels te presenteren aan het publiek en aan de aanwezige filmprofessionals binnen het industrieluik van KVIFF. Ze nemen ook deel aan een intens programma van workshops, masterclasses en ontmoetingen met festivalprogrammatoren, internationale sales agents en filmproducenten.
Vorige Vlaamse deelnemers aan Future Frames waren 'Versailles' van Hyun Lories (2021), 'Flor de mil colores' van Karen Vázquez Guadarrama (2016) en 'Perdition County' van Raphaël Crombez (2015).