Meet the Masters stelt voor Federico Fellini met '8½' door Johan Heldenbergh

Meet the Masters opent met Federico Fellini, één van de grootste Italiaanse cineasten van de twintigste eeuw.

20
09
2022
19:00

In Meet the Masters gaat FFO samen met filmkenner Anke Brouwers en een bekende Vlaamse filmprofessional op een cinefiele ontdekkingstocht door de filmgeschiedenis van kort na de Tweede Wereldoorlog tot het heden. Concreet wordt er maandelijks een internationale ‘Master’ in het vak voorgesteld. Anke Brouwers kadert het werk, de periode en filmstroming waartoe de filmmaker behoort, alsook wat hij/zij/die heeft betekend voor cinema vandaag. Aansluitend gaat Brouwers in dialoog met bekende Vlaamse filmprofessional. Hierbij staat de persoonlijke band met de besproken filmmaker centraal. Na het gesprek is iedereen opgewarmd en start de vertoning van een kenmerkende film uit het oeuvre van de cineast.

Over Fellini

Als co-scenarist voor Roberto Rossellini lagen Fellini’s roots in het neo-realisme (ca. 1945-1952), maar hij zou al gauw zijn eigen weg inslaan. Hij creëerde een uniek cinematografisch universum dat je onder andere kan herkennen aan de parade van kleurrijke figuren, de meeslepende muziek (van Nino Rota) en de iconische beelden van lege stranden, verlaten pleinen en mythische landschappen. Fellini’s cinema (en het afgeleide adjectief ‘Felliniaans’) kon soms exuberant en vulgair zijn, maar ook visueel verbluffend en humanistisch.

Over de film

‘Otto e Mezzo’ (8½) is het semi-autobiografische portret van een filmmaker die zich in een artistieke en persoonlijke crisis bevindt. We krijgen op een doorvoelde en toch ook humoristische manier inkijk in zijn herinneringen, dromen en fantasieën. De film brengt alles samen waar Fellini voor stond: het circus en de kerk (en de twee zijn inwisselbaar), liefde en zelfliefde, zelfspot en humor, een bandeloze verbeelding en ongebreidelde symboliek, een fascinatie voor zowel het zinnelijke als het spirituele én Marcello Mastroianni als zijn alter-ego.

Fellini had naar eigen zeggen drie obsessies: “cinema, seks en spaghetti,” maar in het gesprek zal de focus op het eerste liggen. Een film over film van een Italiaanse maestro: dé ideale start voor een reis doorheen de naoorlogse filmgeschiedenis.

Anke Brouwers
Johan Heldenbergh

De keuze van Johan Heldenbergh

Fellini is de keuze van acteur en theatermaker Johan Heldenbergh. Samen met hem wordt dieper ingegaan op Fellini’s oeuvre, zijn visie op filmmaken, acteurs en op alle stilistische en thematische bijzonderheden die zijn werk (en de keuzefilm) typeren. Maar er wordt ook gepraat over Heldenberghs persoonlijk band met het werk van deze cineast: Wat heeft hij in zijn eigen praktijk van hem geleerd? Wat kan Fellini nog betekenen voor een hedendaagse filmliefhebber?