'Drive My Car', 'Nr. 10' en 'Luzzu' winnen de UFK-Persprijzen

Linda Crivits (FILM), Chantal Moens (Humbug, PR UFK), Erik Stockman (HUMO) en Marc Bussens (Enola, Humbug, Snapshots, FILM en voorzitter UFK) verkozen Drive My Car tot winnaar in de LOOK!-competitie, Nr. 10 in de COOP!- competitie en Luzzu in de SOON!-competitie. 

Ook leden van de pers kunnen hun festivalfavorieten in de bloemetjes zetten. De Unie van de Filmkritiek (UFK) reikt tijdens het festival de UFK-Persprijzen uit. Deze kenners, die beroepsmatig naar films kijken en er hun gegronde mening over geven, beoordelen alle films uit de internationale competities van het festival: LOOK!, COOP! en SOON!.

Drive My Car wint in de LOOK!-competitie

De jury was het anoniem eens over deze winnaar, omdat het een poëtisch meesterlijke Murakam!-verfilming is vol puntgave beelden met een uitgelezen loepzuivere mise-en-scène.

Regisseur Ryûsuke Hamaguchi baseerde zijn film op het gelijknamige kortverhaal van Haruki Murakami. Drive My Car is de Japanse inzending voor de Oscars en won onder andere de prijs voor het Beste Scenario op het filmfestival van Cannes.

Nr. 10 is de winnaar van de COOP!-competitie 

De jury verkoos Nr. 10 van Alex van Warmerdam omwille van de prachtige beeldcomposities, magnifieke sets, zwartgallige humor, uitstekend acteerwerk en een scenario vol onvoorspelbaarheden.

Voor zijn tiende film trakteert film- en theatermaker Alex van Warmerdam (Borgman, Abel) ons op een best of: droogkomische dialogen, mysterieuze intriges, voyeuristische personages en zijn favoriete Vlaamse acteurs, Tom Dewispelaere, Jan Bijvoet en Gene Bervoets. De Nederlandse regisseur raadt het publiek aan zo onwetend mogelijk naar zijn film te gaan kijken: “De meeste films laten in de eerste minuten zien tot welk genre ze behoren. Dat doet deze film niet. Dat is nou net de gein ervan, toch?”

Luzzu overwint in de SOON!-competitie

Omwille van de subtiele neorealistische teneur en het raak capteren van de authentieke cultuur van Malta, verkoos de jury Luzzu als winnaar in deze competitie.

Het langspeeldebuut van Alex Camilleri beschrijft een verdwijnende wereld, gedoemd om aan het kortste eind te trekken in een gevecht tegen de genadeloze moderne visindustrie en een uit balans geraakt ecosysteem. Dit naturalistisch drama ging in première op Sundance FIlm Festival, waar hoofdrolspeler Jesmark Scicluna de juryprijs in ontvangst mocht nemen voor zijn vertolking.