'Leave No Traces' grote winnaar van de LOOK!-competitie

Filmfestival Oostende bekroont jaarlijks verschillende films in diverse competities. In de internationale LOOK!-competitie - met de steun van Camalot - werd Leave No Traces als grote winnaar gekroond. De film sleepte zowel Beste Film als Beste Production Design in de wacht. In dezelfde competitie werden ook Frank van den Eedens cinematografie voor Nobody Has to Know en het scenario van Drive My Car gelauwerd.

In de LOOK!-competitie wordt visueel sterke storytelling bekroond. De jury, die bestond uit actrice Monic Hendrickx, D.O.P. Robrecht Heyvaert, executive producer bij CZAR Eurydice Gysel, regisseur Sahim Omar Kalifa en kunstenaar Fleur Pierets, mocht in deze selectie verschillende prijzen uitreiken: Beste Cinematografie, Beste Scenario, Beste Production Design en Beste Film.

Beste Production Design en Beste Film voor Leave No Traces

De Pools-Tsjechisch-Franse coproductie Leave No Traces viel twee keer in de prijzen. De jury was erg onder de indruk van het Production Design van Pawel Jarzebski:

Het production design is rijk aan details en neemt ons moeiteloos mee naar de vroege jaren 80 in Polen. De appartementen, het politiebureau, de rechtszaal, de consequente aankleding van de locaties: alles wat we zien in de film heeft een reden.

Leave No Traces kaapte ook de hoofdprijs voor Beste Film weg. Regisseur Jan P. Matuszyński ontleedt in zijn film een pijnlijk hoofdstuk uit de Poolse geschiedenisboeken. Op 12 mei 1983 wordt student Grzegorz Przemyk het slachtoffer van politiebrutaliteit. De 18-jarige aspirant-dichter overleed aan zijn verwondingen. De jury was erg ontroerd: 

De film was voor ons een aanslag op ons gevoel van rechtvaardigheid. Het verhaal van de vrienden wordt wervelend verteld en is emotioneel meeslepend. De personages zijn nergens eenduidig slecht, maar radars in het systeem. Je voelt zo sterk de verdrietige onmacht. De makers weten zelfs te flirten met humor terwijl het zo’n zwaar onderwerp is. Dat is razend knap gedaan. 

Beste Cinematografie voor Nobody Has to Know

De jury bekroonde Nobody Has to Know, van de Belgische regisseur Bouli Lanners, met Beste Cinematografie. In de LOOK!-competitie gaat deze award overigens niet naar de regisseur, maar naar de Director of Photography, een unicum in Europa.

Het camerawerk van Frank van den Eeden tilt het scenario en de film op. Het is tegelijkertijd benauwend als het gaat over de sociale controle, en bevrijdend als het gaat over de liefde. De camera is niet objectief, blijft heel dicht op de huid waardoor de kijker intiem bij de twee hoofdpersonages betrokken wordt. Knap gedaan en wonderschoon.

D.O.P. Frank van den Eeden heeft onder meer ook Belgische successen als Home, Girl en De Patrick op zijn indrukwekkende cv staan. Bouli Lanners en hoofdrolspeler Michelle Fairley waren bovendien te gast op deze editie van Filmfestival Oostende en kregen een ster op de Oostendse Walk of Fame. Nobody Has to Know verschijnt op 23 maart in de zalen. 

Beste Scenario voor Drive My Car

Als laatste werd ook het scenario van Drive My Car van de Japanse regisseur Ryûsuke Hamaguchi door de jury gehuldigd in de categorie Beste Scenario:

Het scenario van Drive My Car, door Haruki Murakami en Ryûsuke Hamaguchi, is intelligent en zorgvuldig geschreven met prachtige dialogen, waarin de stiltes boekdelen spreken.